Pelegrie Printing moet het vooral hebben van korte termijnleveringen. Met een breed arsenaal aan druk- en printtechieken heeft het bedrijf uit Hoboken een indrukwekkende klantenportefeuille opgebouwd. “Veel afnemers werken op projecten die morgen al geleverd moeten worden”, zegt zaakvoerder Christian Pelegrie. “Wij garanderen hen steevast dat hun bestelling dan ook effectief zal klaar staan.”
Pelegrie Printing drukt affiches, displays, lichtreclames, muurbeschilderingen, posters, banners en spandoeken. Het bedrijf heeft zich sterk toegespitst op visuele communicatie. Het gaat erom dat de klanten zich willen tonen. Op beurzen, op evenementen, in tentoonstellingen, op gevels, op ramen, in showrooms enz. “Wij werken in dit opzicht met de meest moderne digitale procédés”, zegt Christian Pelegrie. “Wij doen aan directe UV-druk op harde en zachte materialen en garanderen daarbij een ongeëvenaarde kwaliteit. Onze twee UV-printers geven een beeld van 600 tot 1080 dpi wat in de gegeven omstandigheden uitstekend is. We werken met een maximale printbreedte van 3,20 meter, met zes kleuren en witte bedrukking en garanderen waterbestendigheid en krasvastheid.”
Daarnaast beschikt Pelegrie Printing over twee snijtafels die alle flexibele en harde materialen kunnen versnijden in verschillende vormen. Het gaat dan zowel om v-snijden, plooien, zagen, kiss-cut enz. “Onze snijmachines kunnen belettering aan. Wij doen aan lamineren en zetten een heel confectie-atelier in om banners te lassen, te zomen en te stikken.”
Het familiebedrijf uit Hoboken is in al die jaren gegroeid uit de fotowinkel die grootvader Arthur Pelegrie destijds nog opzette. Zijn zoon Paul breidde die activiteiten in de loop van de jaren uit met een fotostudio en een labo. Met Christian Pelegrie trad in 1992 de derde generatie aan. De kleinzoon introduceerde het bedrijf in de digitale wereld en bood de klanten een ruim aanbod van opnames tot afdruk. In 1997 trad ook Nathalie Pelegrie aan.
Pelegrie Printing realiseerde verleden jaar een groei van liefst 27% en sloot het boekjaar af op 2,8 miljoen euro. Vanwaar die doorgedreven expansie? De sector is toch één heus slagveld met faillissementen en sluitingen? “Wij hebben in de afgelopen jaren een doorgedreven marketingbeleid gevoerd”, zegt Christian Pelegrie. “Wij hebben ons kenbaar gemaakt, ons gepositioneerd in de markt. De klanten wisten in dit opzicht wie we waren en waar we in staat toe zijn. Ik het de indruk dat veel van onze collega’s te veel weggestoken zitten in hun hoekje. Met alle gevolgen vandien.”
Het succes van het familiebedrijf is echter voor een groot stuk ook gebouwd op de kostenefficënte workflow. Er gaat geen werktijd verloren, de orders volgen elkaar continu op. “En uiteraard heeft veel te maken met de kwaliteit van onze mensen”, zegt Christian Pelegrie. “We zijn er altijd op bedacht om goede mensen aan te werven. Op termijn haal je daar als ondernemer alle voordelen uit.” Bij Pelegrie Printing werken vandaag 21 mensen.
Tot de vertrouwde klanten van het bedrijf behoren oa. Philip Morris, Samsung, Microsoft, Ikea, Walibi, het MAS enz. Merkwaardig: nagenoeg 25% van het omzetcijfer wordt gerealiseerd in contracten met musea. Dat geeft het bedrijf de kans om ook eens op lange termijn te werken. Musea zijn nu eenmaal geen snelle beslissers.