De winkelketen Peeters-Govers gaat voortaan onder het embleem van Albert Heijn werken. Het bedrijf met de winkelwagens en de zes supermarkten wordt een franchisenemer van het Nederlandse, straks Belgisch-Nederlandse embleem. Peeters-Govers blijft binnen de samenwerking een beperkte vorm van autonomie genieten, zegt Sally Herygers van Albert Heijn België.
Peeters-Govers behoort mee tot het Antwerpse winkeldecor. De winkelwagens van de groep uit het Kempense Gierle doorkruisen al vele jaren de regio. Peeters-Govers is letterlijk gegroeid uit de groenten- en fruittuin van Jan Peeters en Maria Govers die al in 1942 in Sint-Katelijne-Waver hun producten aan de man brachten. In 1950 zette het koppel een eigen groothandel op tot Jan Peeters in 1954 ook begon met eigen winkelwagens de straat op te sturen, een formule die het al die jaren uitstekend deed. Peeters-Goovers runt onderhand ook zes vaste supermarkten in Gierle, Turnhout, Beerse, Antwerpen, Berchem en Deurne.
Het management van het familiebedrijf heeft er nu voor gekozen om verder te gaan onder het embleem van Albert Heijn. De onderhandelingen terzake hoeven trouwens helemaal niet haaks te staan op de recent aangekondigde fusie van Ahold, de moedermaatschappij van Albert Heijn en Delhaize. Binnen dat concept is overigens al eerder vooropgezet dat Albert Heijn in België een eigen lijn zal blijven volgen en in dit opzicht oa. het plan blijft aanhouden om binnen afzienbare tijd 50 eigen winkels te runnen in het land.
Albert Heijn wil in dit opzicht verder groeien met franchisenemers om zo haar verdere expansie te realiseren in België. Om dit te doen, is de kruidenier op zoek naar franchisenemers die zich kunnen terugvinden in de unieke propositie en franchisemodel van Albert Heijn. Dankzij het concept van de Nederlandse retailer kunnen zelfstandige ondernemers zich focussen op hetgeen wat telt: ondernemen, heet het op de hoofdzetel van Albert Heijn België in Antwerpen. “Het concept van Albert Heijn sluit in dit opzicht perfect aan bij de toekomst die Peeters-Govers voor zichzelf heeft uitgetekend. Met Peeters-Govers als nieuwe franchisenemer, krijgt Albert Heijn er acht vestigingen bij in de provincie Antwerpen. (In de komende weken worden nog twee nieuwe openingen aangekondigd). Zo krijgt Albert Heijn er een ambitieuze partner bij die met meer dan 70 jaar ervaring een belangrijke bijdrage kan leveren om de Nederlandse formule verder te integreren in de Belgische markt.”
Nadat de derde generatie aan het roer kwam van het familiebedrijf, schreef Groep Peeters-Govers op basis van de kernwaarden die al decennia lang in het bedrijf aanwezig zijn, een hernieuwde toekomstvisie uit. Daarbij werd niet alleen kritisch gekeken naar de eigen bedrijfsvoering, maar werden ook de bestaande marktsituatie en alle concurrenten zorgvuldig onder de loep genomen. “Het franchiseconcept van Albert Heijn bleek perfect aan te sluiten bij de toekomst die Peeters-Govers voor zichzelf had uitgetekend,” stelt Jan Peeters, bestuurder van de Groep Peeters-Govers. In die filosofie behoudt Peeters-Govers overigens een beperkte vorm van autonomie in bv. de aankoop van groenten en fruit.
“We geloven beiden in de kracht van een sterke franchiseformule als instrument voor gemotiveerde ondernemers. Onze gezamenlijke ambitie is overduidelijk, we willen samen groeien om zo een succesverhaal neer te zetten”, zegt Luc de Baets, General Manager van Albert Heijn België.