22 maart is blijkbaar een datum waarop met prijzen wordt gesmeten. Die dag werden ook de prijzen voor de Kalenderwedstrijd KW 2018 voor Nederland en België uitgereikt. Voor het eerst in jaren ging de prijs naar een Belgische genomineerde, Stockmans uit Duffel, met ‘Paperwork 2018’, het ontwerp van Annelies Vanoost van het Antwerpse grafisch en webdesign agentschap undercast.
Bruno Devos, managing director Stockmans: “Het is de plicht van de grafische sector om schoonheid uit te dragen via creativiteit en dit te vertalen naar sterk drukwerk dat een impact heeft en de emoties van mensen raakt.”
Gesofisticeerd ontwerp met blijvende kunstwaarde
De concurrentie was hevig met een paar grafische hoogstandjes die in de running waren voor de hoofdprijs. De jury verwoordt haar keuze, die al vrij snel duidelijk werd, als volgt: “Stockmans legt de lat hoog met ‘Paperwork 2018’, een geweldig ontwerp van Annelies Vanoost, die als grafisch ontwerper op natuurlijke wijze linken maakt met productvormgeving en toegepaste kunst.”
Het artistieke, de combinatie van hedendaagse druktechnieken met de oudste technieken van 60 jaar geleden, en de speciale verpakking waren doorslaggevende argumenten. Ook het duurzame karakter van de kalender sprak de jury enorm aan. Elke pagina is namelijk geperforeerd zodat de kalender ontmanteld wordt in 13 individuele kunstwerken.
Technische specificaties Paperwork 2018: samengesteld uit 8 verschillende papieren in samenwerking met Antalis; vijfkleurendruk (5 pantonekleuren) in offset UV en een toepassing van letterpress op 9 van de 14 kalendervellen bij Antilope De Bie Printing. Blauwe lijm verbindt het geheel.
Oproep tot de grafische sector om geen vluchtige producten te maken
Stockmans, zelfstandige dochteronderneming binnen de grafische groep Antilope De Bie Printing, spitst zich toe op de creatie en productie van kalenders en kunstboeken.
“De passie en competentie van het Stockmans-team en haar kunstenaars, designers en drukkers worden vertaald in hoogkwalitatieve objecten waar papier de drager is. Het duurzame karakter van deze objecten wordt niet alleen gereflecteerd door de ecologische benadering van het productieproces, maar eveneens door het feit dat Stockmans de ambitie heeft om haar producten een langere levensduur te geven en er geen vluchtige producten van te maken”, zegt Bruno Devos.
Tijdens de uitreiking van deze felbegeerde prijs deed Bruno Devos een warme oproep aan de aanwezigen uit de sector om samen een tegengewicht te bieden voor de uitdagingen in onze huidige wereld. Hij ziet het als de plicht van de grafische sector om schoonheid uit te dragen via creativiteit en dit te vertalen naar sterk drukwerk dat een impact heeft.