P3 -alliantie loopt vertraging op

maerskDe P3-alliantie gaat pas later van start. De geplande samenwerking tussen drie grote rederijen is nog altijd niet goedgekeurd door de autoriteiten van de betrokken landen. Eerder was ervan uitgegaan dat P3 al in het voorjaar operationeel zou zijn.

Maersk Line, MSC (Mediterranean Shipping Co) en CMA CGM kondigden eind verleden jaar aan dat ze gingen samenwerken. Ze willen in hun nieuwe netwerk de diensten en de service optimaliseren en verhogen. Met 225 ingezette schepen bieden de drie rederijen 2,6 miljoen teu aan containercapaciteit aan.

Van de kant van de betrokken overheden worden toch vragen gesteld bij die geplande herschikking van de capaciteiten. De vrees werd uitgesproken dat de concurrentie zou verminderen en dat de transportkosten voor de verladers zouden verhogen. De controle-instanties eisen van de drie betrokken rederijen dan ook rapporten die de ontwikkelingen binnen de alliantie moeten duidelijk maken. Vandaar de opeenvolgende vertragingen.

Vincent Clerc van Maersk is er van zijn kant evenwel van overtuigd dat P3 er hoe dan ook zal komen.

Deurganckdok

In het kader van P3 gaat MSC overigens verhuizen van het Delwaidedok naar het Deurganckdok op de linker Schelde-oever in Antwerpen. Die verhuizing is nodig om de verwachte groei van MSC mogelijk te maken. De bijkomende capaciteiten van MSC aan het Delwaidedok waren nagenoeg uitgeput. MSC zag er zich in het recente verleden geregeld toe verplicht om haar groeicapaciteit in belangrijke mate af te leiden naar andere havens in de range Hamburg/Le Havre waardoor de groei van Antwerpen werd afgetopt.
MSC is vandaag overigens de grootste containerklant van de Antwerpse haven.