Communicatiespecialist Jef Verheyen heeft een opvallende methode ontwikkeld om zijn publiek wegwijs te maken in het overtuigend communiceren. Hij werkte een show uit in stand-up commedy-stijl die hij de titel ‘Mosselen van goede afkomst’ gaf. De Lijn, KBC, Xerius, SD Worx en de provincie Antwerpen hebben de ‘voorstelling’ al geboekt.
Jef Verheyen is als trainer-consultant en communicatie-expert verbonden aan de opleidingsbureaus Ampersandt en Scribcomm. Onder impuls van de toenemende vraag bij bedrijven en overheden naar korte, heel doelgerichte trainingsprogramma’s begon hij eind 2014 met een nieuw project: de stand-up comedyshow ‘Mosselen van goede afkomst’.
Verheyen: “Het is een trend in de opleidings- en trainingswereld dat de vraag naar langdurige opleidingstrajecten afneemt. Door budgettaire druk zijn overheden en bedrijven minder geneigd hun medewerkers op training te sturen. Waar ze wel veel interesse in hebben, zijn korte trainingssessies die hun medewerkers direct inzichten geven waarmee ze de volgende dag al het verschil kunnen maken. Als deze sessies dan ook nog eens geestig zijn, is het helemaal top. Het is met deze kennis in het achterhoofd dat ik ongeveer een jaar geleden begon te schrijven aan mijn nieuwe opleiding.”
De opleiding van Jef Verheyen werd uiteindelijk een stand-up comedy show over
overtuigend communiceren. In ‘Mosselen van goede afkomst’ neemt hij zijn publiek mee op een begeleide wandeling langs foto’s van ‘kleine’ communicatie: onbedoeld grappige of ongelukkige boodschappen in inkomhallen, toiletten, op prikborden, enz. Vanuit die ‘kleine’ communicatie slaat Verheyen bruggen naar het echte werk en gaan de toeschouwers anders kijken naar hun eigen professionele communicatie. Ze krijgen ook tips om die communicatie te laten doen wat ze moet doen: overtuigen.