De Antwerpse haven kampt al jaren met capaciteitsprobleem voor container op- en overslag. Daardoor verschuift de handel soms naar onze buurlanden. De Vlaamse regering is dan ook al jaren bezig met het zogenaamde ECA-plan (Extra Containerbehandelingscapaciteit Antwerpen).
Dat plan voorziet in bijkomende ruimte voor zeven miljoen extra containers bovenop de huidige capaciteit van vijftien miljoen containers. Onder meer via de bouw van een nieuw dok op de Linkerscheldeoever, het Tweede Getijdendok. “De ingebruikname van dit dok staat voorlopig gepland in 2030. Dat is veel te laat want de haven heeft de extra capaciteit nú nodig”, aldus Katoen Natie in een persbericht.
“Het Tweede Getijdendok bouwen en operationeel maken, is tevens een forse uitgave voor de overheid. Het prijskaartje – inclusief bijhorende infrastructuurwerken – wordt geschat op 8 miljard euro. Doordat dit een getijdendok is, slibt het dok snel dicht met zand en modder dat de Schelde erin afzet. Hierdoor is het noodzakelijk het dok regelmatig te baggeren om de benodigde diepte voor de containerschepen te waarborgen, hetgeen ook belangrijke kosten met zich meebrengt.”
Herontwikkeling rond Bevrijdingsdok
Katoen Natie zegt de afgelopen weken een alternatief te hebben bedacht voor het nieuwe Tweede Getijdendok. De overname van Mexico Natie, niet zo lang geleden, zou dat plan ook in de praktijk mogelijk maken. Huts laat momenteel onderzoeken of de groep SEA-invest – die reeds een containerterminal uitbaat aan het Bevrijdingsdok – hierbij betrokken kan worden.
“Door de herontwikkeling van een 220 hectare groot concessieterrein rond het Bevrijdingsdok kan een bijkomende containerbehandelings-capaciteit van 9 miljoen containers (TEU) per jaar gerealiseerd worden”, gaat Katoen Natie verder. “Naast een kaailengte van 4,4 kilometer beschikt deze site op de Rechterscheldeoever over uitstekende en reeds bestaande weg- én spoorverbindingen.”
“Via deze alternatieve oplossing kan de overheid (en de belastingbetaler) minimum 8 miljard euro besparen en kan de haven van Antwerpen haar containercapaciteit op een zeer korte termijn uitbreiden zonder enige hinder voor de havengemeenschap en de burgers.” Er zouden zo geen bijkomende (natuur)gronden opgeofferd moeten worden.
Havenschepen De Ridder: “Communicatie van Katoen Natie verbaast mij”
Volgens havenschepen De Ridder (N-VA) werden binnen de procedure van ECA negen varianten zeer uitgebreid onderzocht. “De Vlaamse overheid heeft op basis van dit onderzoek beslist om met de variant van een tweede getijdendok op Linkerscheldeoever verder te gaan”, zegt De Ridder. “Met het Ommelandverbond werd bovendien een brede coalitie van betrokkenen gesmeed. Alles wordt nu in stelling gebracht om de besluitvorming af te ronden en met de uitvoering te kunnen beginnen. De communicatie van Katoen Natie verbaast mij dus toch enigszins.”