Orfit exporteert naar 97 landen

cuypersOrfit Industries is een opgemerkte deelnemer aan de Belgische exportmissie naar Zuid-Afrika. Het bedrijf uit Wijnegem groeit internationaal sterk door en voert zijn medische apparatuur onderhand uit naar 97 verschillende landen. Orfit is een Belgische KMO en internationaal marktleider in thermoplastische fixatiesystemen voor kankerbestrijding door middel van radiotherapie. Orfit ontwerpt en produceert eveneens hulpmiddelen voor fysiek herstel en orthopedie.

“Onze roeping is inderdaad internationaal,” zegt Steven Cuypers, CEO van Orfit Industries. “Al van in het prille begin, 21 jaar geleden, is uitvoer voor ons een prioriteit geweest, en dat is nog steeds zo. België is immers een te kleine thuismarkt, zodat het van meet af aan duidelijk was dat we moesten kiezen voor geografische expansie en volgehouden R&D-inspanningen. Hierdoor bedraagt de uitvoer nu zo’n 95 % van onze omzet en verkopen we onze producten ondertussen in 5 werelddelen ” Orfit Industries realiseerde in 2012 een omzet van pakweg 15 miljoen euro, dit was 22% meer dan het jaar ervoor. Het bedrijf stelt 60 mensen tewerk.

Orfit vertrouwt erop dat het zijn leidende positie in de nabije toekomst zal behouden. Over de hele wereld krijgen steeds meer mensen geleidelijk toegang tot een betere gezondheidszorg en aangezien de bevolking in vele landen vergrijst, ziet het er niet naar uit dat deze markt snel gesatureerd zal geraken. Een rapport van het World Cancer Research Fund International (WCRF International) bijvoorbeeld maakt melding van zowat 12,7 miljoen gevallen van kanker per jaar over de hele wereld en dit aantal zal tegen 2030 naar verwachting aangroeien tot 21 miljoen.

Steven Cuypers is duidelijk: “Wij nemen graag deel aan Belgische handelsmissies en zijn heel erg te spreken over het advies en de logistieke ondersteuning van organisaties zoals FIT (Flanders Investment and Trade). Wij blijven ons richten op de BRICS-landen (Brazilië, Rusland, India, China, Zuid-Afrika) waar we al heel wat successen boekten. We halen ook de banden aan met de zogenaamde “Next Eleven”, een groep recent opkomende landen zoals Turkije, Mexico, Nigeria and Indonesië. Daar liggen ongetwijfeld groeikansen en die willen we zeker verzilveren.”

Voor wie in het buitenland succes wil hebben met zijn producten komt het er volgens Cuypers allereerst op aan op de markt te komen met het beste product. Een van de grootste uitdagingen voor Orfit is de concurrentie voor te blijven. Dat is lang niet altijd gemakkelijk, want bij sommige concurrenten gaat het om bedrijven van grote omvang. Daarom opteert Orfit voor veeleer kleinere maar interessante nichemarkten met gunstige groeivooruitzichten. Om wereldleiderschap te behouden of te verstevigen is onafgebroken innovatie echter een must.

Orfit beperkt zich niet tot de verkoop van zijn producten. In ziekenhuizen en medische centra leidt het bedrijf verplegend personeel op om zijn producten goed te gebruiken. Zo blijft de onderneming permanent in contact met haar klanten. Soms is dat contact rechtstreeks, bij andere gelegenheden loopt dat via de commerciële vertegenwoordigers. Bovendien hecht Orfit veel belang aan een zorgvuldige selectie en training van deze vertegenwoordigers.

Exportspecialisten en alumni van de Antwerp Management School die recent nader kennis konden maken met de Orfit-aanpak, viel het op dat de basisregels inzake export en de mooie principes van openheid ten aanzien van andere culturen en denkwijzen bij Orfit dagelijkse realiteit zijn voor iedereen, en dit van hoog tot laag. “Elders wordt ook wel hoog opgegeven over openheid maar in de praktijk ziet men export nog al te vaak als een noodzakelijk kwaad, waarbij men nu eenmaal een lastige buitenlandse klant ter wille moet zijn”, zo luidde het.

“Je bewust zijn van culturele verschillen en lokale gevoeligheden is van het allergrootste belang”, bevestigt Steven Cuypers, “niet enkel voor onze verkopers die in direct contact komen met buitenlandse klanten, maar ook voor de mensen van de administratieve ondersteuning en de logistiek die moeten zorgen voor een kwaliteitsvolle service en de correcte aflevering van onze producten.”

Dat Orfit jaarlijks 15% van zijn omzet in marktgedreven R&D herinvesteert en zeer creatief aan productverbetering blijft werken, vonden de exportspecialisten opmerkelijk. Voor Steven Cuypers staat het als een paal boven water: “Wij moeten gewoon de besten blijven. De concurrentie houdt ons in de gaten en patenten en octrooien worden lang niet overal gerespecteerd. Toch moeten we niet terugdeinzen voor de felle concurrentie in ons vakgebied. Het is dankzij ons geloof in innovatie en de permanente dialoog met onze klanten dat we onbetwistbaar constant de beste kwaliteit leveren.”