verhelst

Optiek Verhelst viert 100ste verjaardag na overname buiten de familie

Optiek Verhelst in de Antwerpsestraat viert zijn honderdste verjaardag. Na drie generaties familie Verhelst, nam Ann Veraa de zaak in 2017 over. “Een beslissing waar ik geen moment spijt van heb gehad”, zegt de Brechtse.

Sinds 1924 is Optiek Verhelst aanwezig in Mortsel, al was dit op verschillende locaties. “De oprichters van de zaak begonnen in de buurt van de Lieven Gevaertstraat. Daarna trokken ze naar de wijk Luithagen en vervolgens naar de hoek van de Heilig-Kruisstraat met de Antwerpsestraat. Er was nog een tussenstop wat verder in de Antwerpsestraat om uiteindelijk sinds 2008 op de huidige locatie te zitten”, vertelt Ann Veraa.

De opticien van opleiding belandde na haar eerste werkervaringen in de sector bij Optiek Verhelst. “In 2007 ben ik bij Verhelst gaan werken om een jaar later mee naar deze winkel te verhuizen. De zaak was sinds de opstart gedurende drie generaties in handen van de familie. André Verhelst was de derde generatie toen iemand van de familie overnam. Maar uiteindelijk wou deze in 2017 de optiek toch weer overlaten.”

Overname van familie

Ann werkte op dat moment tien jaar voor de familie en moest een belangrijke beslissing nemen. “Ik dacht er aan om de zaak zelf over te nemen, maar er was ook een idee om dichter bij huis in Brecht een eigen optiek te beginnen. Maar ik kende Mortsel ondertussen zo goed en de klanten kenden mij, dat ik de stap van de overname heb gezet. Het was een goede beslissing want ik heb er geen spijt van.”

Na de overname heeft de zaakvoerster de waarden van Optiek Verhelst verder gezet. “De klanten staan bij mij centraal. Advies en service aanbieden op hun maat vind ik heel belangrijk. Hiervoor volg ik de doorlopende technische vernieuwingen nauw op want onder andere de brilglazen en contactlenzen evolueren vrij snel.”

Om het jubileum te vieren, organiseert Optiek Verhelst een actie voor de klanten. Tot en met donderdag 28 november kunnen klanten en voorbijgangers het aantal brillen op twee hoofden in de etalage schatten. Deelnemen kan door de qr-code op het etalageraam in te geven en de gegevens in te vullen. De hoofdprijs is een citytrip.