Het Antwerpse opleidingsbureau Tweetakt gaat nu ook met individuele cursisten werken. Tweetaks was tot nog toe vooral aan de slag bij bedrijven en organisaties. “Met onze ‘open opleidingen’ gaan we eveneens curussen op maat aanbieden”, zegt zaakvoerder Tom Iterbeke. “Wij gaan eerst na wat de noden zijn en gaan daar naderhand een antwoord op zoeken.”
Tweetakt doet denken aan brommers en grasmaaiers. Het zijn lawaaierige dingen. Vreemde naam voor een opleidingsbureau? Tom Iterbeke vindt van niet. “Wij werken altijd op twee items: samenwerking en organisatie. Brandstof en smeerolie, volgens mij. Tweetakt sprak in dit opzicht voor zich.”
Tom Iterbeke begon in 2010 met het geven van opleidingen, trainingen, coaching en teambuilding. BHP Billiton werd een eerste grote klant. Het ging erom diamantsorteerders een bredere inzetbaarheid bij te brengen. Tweetakt deed dat kennelijk uitstekend want van daaruit groeide een heel netwerk aan nieuwe contacten die tot evenveel nieuwe contracten leidden.
Met thema’s als hoe succesvol solliciteren, hoe omgaan met weerstanden, hoe agressievelingen aan de balie opvangen of time management kon Tweetakt een dankbaar cliënteel opbouwen. Het opleidingsbureau werkte zich een sterke reputatie bijeen in het bedrijfsleven.
“Vandaar dat we dit het moment vonden om onze activiteiten te verbreden. We willen bij Tweetakt ook ruimte creëren voor individuen. Wij gaan voor geïnteresseerde klanten een individueel parcours uittekenen, op maat van de klant zelf. We gaan dat individueel traject helemaal personaliseren zodanig dat de man of vrouw in kwestie zich helemaal zélf aangesproken voelt.”
Het kantoor van Tweetakt aan de Bolwerkstraat 5 on Antwerpen wordt in dit opzicht ook helemaal opengezet. Het wordt zoveel als een werk- en ontmoetingsplek met gratis lezingen, workshops en tentoonstellingen. “We willen zelfs de bewoners van onze wijk bereiken. Beginnende trainers en coaches kunnen bij ons een startplek vinden.”