Openstaande winkeldeuren doen energiefactuur 40% stijgen

deurDe stad Antwerpen werkt  met distributienetbeheerder Eandis en Unizo samen om zoveel als mogelijk energie te besparen in winkels. Winkels waarvan de deuren altijd open staan om gemakkelijker klanten aan te trekken, zullen aangesproken worden. Met experimenten gaan de projectleiders proberen om gedragsveranderingen te stimuleren, die tot 40% energiebesparingen kunnen opleveren.

Het project kadert in het programma ‘Energie voor het Antwerpse hart’ van het Stadslab 2050. Hierin wordt gezocht naar projecten die de energie-efficiëntie in het commerciële hart van de stad kunnen versterken en versnellen. Een daarvan focust op het probleem van geopende winkeldeuren. Open winkeldeuren leiden tot een groot energieverlies.

Eandis lanceerde in dit kader het project ‘Klant binnen, verlies buiten’. Het gaat erom het energieverlies op een creatieve manier tegen te gaan, zonder dat daarbij de winkelervaring negatief beïnvloed wordt. De opzet is met andere woorden om nog steeds evenveel klanten over de vloer te krijgen en tegelijk een energiebesparing te realiseren.

Winkels kunnen tot 40% besparen op hun energie indien ze hun deuren besloten houden, merkt de website Gondola aan. Een automatische deur (zonder luchtgordijn) levert een besparing van 30 tot 40% op. Een automatische deur (met gestuurd luchtgordijn) geeft een besparing van 30 tot 35%. Een klassiek luchtgordijn bespaart 10 à 25%. Een hoogrendementsluchtgordijn bespaart 15 tot 30%.

Om maximaal energie te besparen moeten winkeliers er echter van overtuigd worden dat een gesloten deur geen klanten tegenhoudt. Ook moeten klanten zich geroepen moeten voelen om een gesloten winkeldeur toch te openen. Uit het onderzoek zijn een aantal moeilijkheden naar voren gekomen: “80% van de winkeliers zijn huurders. Bij grote ketens ligt de beslissing dan in het buitenland. Op de meeste hoofdkantoren primeert het commerciële aspect,” aldus Patrick Steurbaut, projectleider energiediensten bij Eandis, die de inventarisatie van de 75 winkels coördineerde.

In de tweede fase richtte het onderzoek zich daarom meer op de motivatie. Men wou meer inzicht verkrijgen in de weerstand bij de consument en de winkelier om de deuren gesloten te houden. Met deze inzichten zullen ze in een derde fase gedragsexperimenten opzetten waarin ze proberen te achterhalen waarom een consument minder gemakkelijk een zaak met gesloten deuren binnenstapt en wat de winkelier weerhoudt. Met die experimenten willen ze de barrières die een gesloten winkeldeur nog zou opwerpen, wegwerken.

Koen Van de Vel, marketeer bij Eandis: “We gaan op zoek naar ‘nudges’, duwtjes in de rug die mensen stimuleren om de deur toch te openen. Op basis van deze resultaten, kunnen ideeën uitgewerkt worden die op grote schaal kunnen uitgerold worden.”

Het samenwerkingsakkoord dat de stad Antwerpen met Eandis is aangegaan en de steun heeft meegekregen van Unizo, maakt volgens  Gondola middelen vrij om dit project uit te werken. De stad Antwerpen garandeert 18.150 euro steun aan Eandis en het Vlaams Energieagentschap draagt 8000 euro bij.