Vandaag is in België al gemiddeld meer dan 10% van de winkeloppervlakte in een shoppingcenter horecaruimte. Bij nieuwe projecten gaat dat zelfs al naar 15 of 20%. De shoppingcenters hebben het de voorbije maanden dan ook moeilijk gehad met de verplichte sluiting van restaurants, café’s en bistro’s. Voor vele Belgen staat shoppen nog steeds synoniem met een warme koffie, belegd broodje of zoete pannenkoek.
De nieuwe versoepeling is bijgevolg in de shoppingcenters goed te voelen. Bij CEUSTERS zagen ze op 9 juni dat de shoppingcenters al na amper één dag duizenden bezoekers meer mochten ontvangen in vergelijking met vorige week. Concreet telde het shoppingcenter in Wijnegem gisteren 15.910 bezoekers, goed voor 14% meer dan vorige week woensdag.
De cijfers bewijzen dat voor de Belgen een lekkere hap en een drankje duidelijk nog een sterk verschil betekenen qua beleving. Nu de horeca opnieuw volledig open is, maken grote winkelcenters zoals Wijnegem, Waasland Shopping in Sint-Niklaas of Grand Prés in Bergen zich dan ook op om ook de komende weken talloze shoppers te ontvangen.
Stijgende omzet
Met de heropstart van de horeca slaan de Belgische shoppingcenters nu helemaal de weg in richting herstel. De voorbije maand mei waren al duidelijke tekenen van beterschap te zien. In mei zijn de bezoekerscijfers van meer dan tien shoppingcenters in ons land gemiddeld, met 21% meer bezoekers vergeleken met maart en zelfs 70% meer dan in april.
De goede bezoekerscijfers vertalen zich dus ook voorzichtig in de omzetten. Terwijl in de eerste maanden van dit jaar er nog sprake was van een omzetdaling van ongeveer 40% in vergelijking met dezelfde maanden in het laatste ‘normale jaar’ 2019, nam die daling in mei af naar -10%.
“We rekenen uiteraard op het gezonde verstand van de bezoekers om alles zo coronaproof mogelijk te houden. En daar hebben we ook alle vertrouwen in. Wij hebben goede vooruitzichten voor de zomer en het najaar en met de start van het ‘funshoppen’ zullen de shoppingcenters nog een extra boost krijgen”, zegt Toon De Meester, CEUSTERS.
Heel wat consumenten die nu binnenkort weer naar hun vertrouwde shoppingcenter afzakken, zullen overigens aangenaam verrast zijn. Vele shoppingcenters hebben van het voorbije rustige jaar immers gebruik gemaakt om hun aanbod te vernieuwen, leegstand op te lossen of te innoveren. Zo hebben ook in Wijnegem, de moeder aller shoppingcentra, enkele nieuwe kledingzaken hun intrede gemaakt, zoals Bershka en Mango, en opende Zara er nog een grotere flagshipstore.