ANTWERPEN – Vanaf 20 april gaat de E17 tussen Zwijndrecht en Kruibeke op de schop. De aannemer vernieuwt er het wegdek van de noordelijke rijbanen. Deze snelwegwerken maken deel uit van een grotere werf die initieel voor komende zomer was gepland, maar nu versneld worden uitgevoerd. Door de coronamaatregelen is het verkeer op de E17 immers sterk afgenomen.
Aannemer Rinkoniên zag zich eerder genoodzaakt om de Oosterweelwerven Linkeroever en Zwijndrecht tijdelijk stil te leggen. De aannemer wil nu van de verkeersarme periode gebruik maken om een werf met impact op het verkeer uit te voeren. Op die manier wordt de hinder voor de weggebruiker zo beperkt mogelijk gehouden.
Vernieuwing wegdek E17 tussen Zwijndrecht en Kruibeke
Vanaf maandag 20 april tot vrijdag 29 mei wordt het wegdek en de fundering van de noordelijke rijbanen van de E17 tussen de complexen Zwijndrecht en Kruibeke vernieuwd. Tijdens de werkzaamheden gaat dit deel van de snelweg dicht voor alle verkeer. Beide rijrichtingen rijden op de zuidelijke rijbanen op 2×2 versmalde rijstroken.
Omdat de noordelijke rijbanen buiten dienst zijn, is de oprit in Zwijndrecht voor verkeer richting Gent afgesloten. In Kruibeke is de afrit voor verkeer komende vanuit Antwerpen dicht. Plaatselijke omleidingen worden voorzien.
“We kiezen er in deze uitzonderlijke omstandigheden voor om de noordelijke rijbanen volledig af te sluiten”, licht Roland van Driel projectdirecteur bij Lantis toe. “Zo kunnen we de werkzaamheden niet alleen vervroegd, maar ook versneld uitvoeren. We beperken de hinder tot 6 weken en zorgen ervoor dat de E17 begin juni terug over de volledige capaciteit beschikt.”
Op de werf worden alle nodige veiligheidsmaatregelen genomen om de hygiëne te garanderen voor alle werknemers. “We informeren vooraf alle arbeiders persoonlijk en voorzien op regelmatige afstand informatieborden en sanitaire stations met water, zeep en handgel”, zegt Anthony Casteels, projectdirecteur van het aannemersconsortium Rinoniên. “Om de maatregelen rond social distancing na te kunnen leven, voorzien we apart vervoer voor de werknemers zodat ze niet allemaal samen in één voertuig zitten. Er wordt ook een Coronacoördinator aangesteld die dagelijkse inspectierondes op de werf uitvoert.”