Ook steeds meer KMO's gaan data analyseren

dataOok bij steeds meer KMO’s wordt het belang van data-analyse onderkend. Ondernemers kunnen in het systematisch onderzoek van data hun commerciële mogelijkheden sterk vergroten. Bij het handelsinformatiekantoor Graydon in Berchem heeft men evenwel vastgesteld dat kleine bedrijven data-analyse vooral defensief gebruiken. Het bedrijf heeft daartoe samen met Credit Expo een onderzoek opgezet bij 305 creditmanagers.

Data gaan steeds meer de bedrijfsprocessen beïnvloeden, zowel bij grote als bij kleine ondernemingen. Dat blijkt effectief uit een onderzoek bij creditmanagement professionals. Opvallend is wel dat bedrijven data-analyse vooral inzetten als defensief instrument. Slechts in beperktere mate worden data ook aangewend voor offensieve doeleinden zoals het verhogen van de klanttevredenheid of het creëren van meer leads.

Filip Hendrickx, sales manager bij Graydon heeft daar zo zijn mening over: “Dat de impact van data op het bedrijfsleven exponentieel groeit, is een understatement. Uit ons onderzoek blijkt dat niet enkel grote maar ook kleine ondernemingen meer in data gaan investeren. Bovendien verwachten creditmanagement professionals dat data-analyses al op heel korte tijd een grote impact zullen hebben op hun vak. Langs de ene kant merken we dat ze data nog voornamelijk inzetten als defensief instrument om bedrijfsrisico’s te vermijden. Langs de andere kant is het opvallend dat bijna de helft van de ondernemingen sterk gelooft in het gebruik van data om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Daarnaast merken we een groeiende bewustwording op rond het feit dat data-analyse ook een enorm potentieel bevat om nieuwe groeikansen te detecteren en om beter zaken te doen.”

Het onderzoek van Graydon en Credit Expo werd uitgevoerd naar aanleiding van de beurs Credit Expo die voor het eerst in België plaatsvindt en volgende maand in Nederland. De bevraging van de 305 creditmanagement professionals in België en Nederland leidde volgens Filip Hendrickx onder meer tot volgende belangrijke conclusies:

* 53% van de respondenten verwacht dat de investeringen in data in de toekomst zullen toenemen.
* Een kwart van hen zegt echter vandaag niet over de voldoende data te beschikken om een uitgebalanceerd creditmanagementbeleid te voeren.
* Een grote meerderheid van de respondenten (73,58%) zegt ook geen gebruik te maken van specifieke analysesoftware om de eigen data te analyseren.
* Toch vindt bijna 70 % van de respondenten die analysesoftware gebruiken dat data de creditmanagementprocessen heeft verbeterd, 30% vindt dat de processen zijn vereenvoudigd en 16% vindt ook dat dankzij data het creditmanagementproces goedkoper is geworden.
* Er is tot slot ook nog onvoldoende synergie op het vlak van data-analyse en data-uitwisseling tussen verschillende bedrijfsafdelingen.

Graydon biedt informatieoplossingen op het gebied van Credit Management, Risk and Compliance en Marketing Informatie. Het bedrijf opereert in Belgiê vanuit Berchem. Met deze diensten helpt Graydon bedrijven toegang te verkrijgen tot kapitaal, kennis op te bouwen ter versteviging van hun concurrentiepositie en te voldoen aan de groeiende vraag naar transparantie. Graydon bouwt op een netwerk van 130 internationale databases in 100 landen met hierin informatie over meer dan 90 miljoen bedrijven.