De moeizame zoektocht naar voldoende en geschikte werknemers bezorgt onze ondernemers slapeloze nachten. Na Tsjechië en Nederland staat België op de derde plaats in de lijst van Europese landen met de meeste openstaande vacatures. Bij de Vlaamse arbeidsdienst VDAB telden ze eind juni 87.130 vacatures die nog ingevuld moesten worden. Dat terwijl er vorige maand nog bijna 185.000 werklozen werden genoteerd.
Hoe kan het dan dat de zoektocht naar nieuwe werknemers zo moeizaam verloopt? Hoe kunnen we die kloof tussen vraag en aanbod overbruggen en welke aanpak kan je zelf hanteren om toch de juiste kandidaten aan te trekken? Made in gaat in september op zoek naar antwoorden in ons dossier ‘War for People’.
Samen met Jobat, de nummer 1 jobsite van België, lanceren we ook een grootschalige bevraging voor zowel werkgevers als werknemers. Van ondernemingen willen we graag te weten komen wat hun sterktes en zwaktes zijn om nieuwe mensen aan te trekken, van bedrijfscultuur en inclusie tot verloningssysteem en flexibel werken. Hoe meer inzicht we krijgen in de hele problematiek, des te gerichter bedrijven de nood aan extra personeel kunnen lenigen.
Daarom roept Made in alle ondernemers, bedrijfsleiders en managers op om de enquête hier in te vullen. Het duurt slechts een handvol minuten en bij deelname maak je kans op een Apple Watch. De bevraging loopt nog tot en met 31 augustus. De resultaten zullen we eind september en begin oktober in uitgebreide berichtgeving aan jullie toelichten in ons dossier. Want samen kunnen we de ‘War for People’ aan!