Liefkenshoektunnel cijfers

Ook Liefkenshoektunnel voelt effect corona

De coronacrisis heeft ook gevolgen voor de mobiliteit, dat is te merken aan de jaarcijfers van de Liefkenshoektunnel. “Globaal maakte 20% minder verkeer gebruik van de tunnel in vergelijking met vorig jaar. De coronamaatregelen hadden, en hebben, een duidelijke invloed op de verkeerscijfers”, aldus NV Tunnel Liefkenshoek. “Maar de gevolgen voor het personenwagen- en vrachtverkeer verschillen.”

In de pre-coronaperiode van 2020 kende het personenwagenverkeer een positieve groei van 2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Midden maart viel het aantal doortochten met personenwagens echter fors terug.

Ook het vrachtverkeer kende in de pre-coronaperiode van 2020 een positieve groei van gemiddeld 3%. Het effect van de eerste lockdown op de vrachtwagentrafieken was in vergelijking met het personenwagenverkeer kleiner, namelijk een afname met 25%.

Na de versoepeling van de coronamaatregelen groeide het aanbod vrachtwagens vrij snel terug naar het niveau van 2019 en werd de periode eind juni/begin juli gekenmerkt door een toename van het vrachtverkeer ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Sinds de maand juli is het aantal vrachtwagendoortochten op wat lichte schommelingen na vrij stabiel gebleven. Zelfs na de tweede lockdown.

Op jaarbasis zullen ten opzichte van 2019 5% minder vrachtwachtwagens gebruik gemaakt hebben van Liefkenshoektunnel. Voor de personenwagens is er echter een globale afname van het aantal passages met 26%.

Overgangsjaar 2021

NV Tunnel Liefkenshoek verwacht voor 2021 opnieuw positieve cijfers, mede gezien de toltarieven voor het zevende jaar op rij ongewijzigd blijven.

“De verwachting is dat het vrachtverkeer volgend jaar de pre-coronacijfers zal evenaren. Omdat waarschijnlijk een groot aantal klanten in 2021 structureel meer zal thuiswerken, wordt voor het personenwagenverkeer een afname van 20% ingeschat ten opzichte van de cijfers voor corona.”