ANTWERPEN – Belgunique brengt sinds maart 2017 Belgisch maaktalent en consumenten online dichter bij elkaar. Het platform wil dat nu ook in de echte wereld doen en opent daarvoor een eerste flagshipstore in de Leopoldstraat in Antwerpen. Daar zullen design- en lifestyleproducten van 70 creatieve talenten van eigen bodem worden verkocht.
Belgunique, dat deel uitmaakt van accelerator Start it @KBC, telt intussen zo’n 135 creatievelingen. Op de website worden een duizendtal producten verkocht, maar het platform wil lokaal talent ook een vitrine geven en het voor consumenten gemakkelijk maken om producten van Belgische makelij te ontdekken.
Sofie Smolders, oprichter van Belgunique: “Onze eerste flagshipstore is een verkoopkanaal voor lokale makers. Die hebben vaak niet de tijd, de middelen of de knowhow om zich via e-commerce in de kijker te werken. Wij willen hen daarbij helpen. Een plek met alleen maar homemade producten is uitzonderlijk in Antwerpen. We willen de referentie zijn voor lokaal kopen.”
De flagshipstore past binnen de omnichannelstrategie van Belgunique. “De resultaten van ons testpunt vorig jaar waren heel positief. We verkochten evenveel offline als online. De keuze was dus snel gemaakt.”
Tegen volgend jaar wil de onderneming groeien tot 35.000 online bezoekers en 200 ontwerpers. Het openen van meer winkels in andere Vlaamse steden volgend jaar behoort eveneens tot de ambities.