Na een gesmaakte aanloopperiode lanceert de Antwerpse start-up Dagvers een eerste voorlopig online bestelplatform. Gezinnen kunnen vanaf nu gezonde maaltijden bestellen met een eerste leverdatum op maandag 29 mei. Op het online bestelplatform kunnen de bezoekers hun eigen weekmenu samenstellen.
Initiatiefneemster Inge De Clerck: “Per dag kiezen de gezinnen uit twee opties het gewenste gerecht, de grootte van hun portie, het aantal en eventueel een dagsoep. De gerechten? Voor de eerste dag voorzien we balletjes in tomatensaus met puree en een groene lentelasagne met asperges. Het eerste is eerder kindvriendelijk, het tweede iets uitdagender. Eén van de twee is altijd vegetarisch. Zo werken we elke dag.”
De maaltijden zijn volledig klaargemaakt door Dagvers, zonder bewaarmiddelen of kleurstoffen én met dagverse biologische ingrediënten. Er wordt ook steevast rekening gehouden met de seizoenen. “Ons concept onderscheidt zich dus van de maaltijdboxen waarbij je zelf nog de potten en pannen op het vuur moet zetten. We richten ons tot gezinnen met een drukke agenda die geen of weinig tijd hebben om te koken, maar wel gezond willen eten. Ze hoeven de gerechten enkel nog op te warmen. Onze porties zijn trouwens ruim. Een volwassenportie is 550 gram, een kinderportie 350 gram. Alternatieven wegen vaak niet meer dan 400 gram voor een volwassene, waarmee een volwassen man zelden genoeg heeft gegeten”, vervolgt Inge De Clerck.
Wie gerechten bestelt, kan deze afhalen in verschillende afhaalpunten in de stad. Ook thuislevering kan mits een extra kost. Inge De Clerck verduidelijkt: “Voor de levering werken we samen met onze duurzame partner Bubble Post die de maaltijden via gekoeld fietstransport of een ander duurzaam vervoermiddel levert tot bij de afhaalpunten. Of Bubble Post brengt ze in de regio Antwerpen bij onze klanten thuis tegen een eerlijke prijs.”
Dagvers hoopt nu van zijn klanten zoveel mogelijk feedback over de bestelervaring en de gerechten te ontvangen. Op basis daarvan zal het zijn nieuwe website en aanbod optimaliseren, want Dagvers wil zijn klanten maximaal betrekken in lijn met de visie.
Als coöperatieve onderneming heeft Dagvers tot doel de voedselketen te verduurzamen, voedselverspilling tegen te gaan, en mensen een lekker, gezond en haalbaar alternatief te bieden voor traditionele catering thuis. Zo wil het positief bijdragen aan de work-life balance. Maar Dagvers is ook een werkplaats voor de kwetsbaren op de arbeidsmarkt en een meerwaarde voor de aandeelhouders en stakeholders.
Dagvers haalde in december 2016 de reward bases crowdfunding waarmee de vraag vanuit de markt werd bevestigd. In maart 2017 werd vervolgens de cvba opgericht en op 14 mei 2017 sloot Dagvers met succes zijn eerste crowdfundingsactie af waarbij aandelen aan het grote publiek werden aangeboden.