51433568234_bde7a329bd_h

Onderwijsprimeur duaal lesgeven afgetrapt in Antwerpen

Het nieuwe schooljaar start met een heuse onderwijsprimeur: de lancering van duaal lesgeven. Twaalf vakmensen uit de chemie- en farmasector combineren voortaan hun job met deeltijds lesgeven in het secundair onderwijs. De aftrap vond vandaag plaats in het Stedelijk Lyceum Eiandje in Antwerpen.

Duaal lesgeven is een initiatief van de Vlaamse ministers van Werk en Onderwijs, Hilde Crevits en Ben Weyts, in samenwerking met onder meer essenscia vlaanderen, de sectorfederatie van de chemie en life sciences. De scholen die als eerste meestappen in duaal lesgeven zijn verdeeld over drie provincies: Antwerpen, Limburg en Oost-Vlaanderen. Steven Rusch, procesingenieur bij Janssen Pharmaceutica gaf vandaag in aanwezigheid van beide ministers de aftrap van duaal lesgeven met een praktijkles ‘Scheidingstechnieken’.

Het gaat om een twee jaar durend proefproject dat mogelijk de weg kan vrijmaken voor een brede uitrol de komende jaren. Het initiatief ontvangt onder de projecttitel ‘Teach Up’ financiële steun vanuit het Europees Sociaal Fonds (ESF) en de Vlaamse Overheid en wordt inhoudelijk opgevolgd door een expertenpanel van academici en vertegenwoordigers uit het onderwijsveld, het bedrijfsleven en de overheid.

Win-win-win

Door enkele uren per week voor de klas te staan, kunnen vakmensen hun praktijkervaring doorgeven en kunnen ze meer meisjes en jongens warm maken voor wetenschappelijke en technische studies of beroepen. Daarnaast kan duaal lesgeven het lerarentekort helpen te verzachten.

Viceminister-president en Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts licht toe: “Duaal lesgeven biedt een win-win-win voor scholen, leerlingen en bedrijven. Meer praktijkgerichte lessen, meer interactie tussen onderwijs en arbeidsmarkt en extra vakleerkrachten. Ervaren werknemers kunnen via duaal lesgeven hun waardevolle praktijkkennis doorgeven aan de volgende generatie. Scholen zien in duaal lesgeven een mooie manier om hun onderwijskwaliteit verder te versterken. Zo kunnen we de talenten van de Vlaamse leerlingen voluit ontwikkelen.”

“Duale lesgevers voor specifieke technische vakken zijn enorm belangrijk voor een STEM-school als de onze”, vertelt Tijl Ooms, directeur Stedelijk Lyceum Eilandje in Antwerpen. “Ze staan met één voet in het onderwijs en met twee benen in de praktijk. De expertise uit het bedrijfsleven naar het klaslokaal brengen is dus een goede zaak voor de onderwijskwaliteit en biedt leerlingen een betere kijk op hun toekomstkansen. Dit past helemaal in onze schoolvisie. Kortom, duale lesgevers zijn een prima aanvulling op ons team van gepassioneerde vakleerkrachten.”