Een pop-up store kan ongetwijfeld de naambekendheid van een webshop versterken. Zeker als het om textiel gaat. “De klanten kunnen in de shop de kwaliteit van de stoffen voelen,” zegt Heidi Wittevrongel van Souplesse 0blige. “Wij zetten alles op duurzaamheid, onze producten zijn daardoor allicht wat duurder en daarom is het belangrijk dat de mensen kunnen begrijpen dat ze er écht wel waar voor hun geld krijgen.” Heidi Wittevrongel nam in dit opzicht deel aan het concept Nieuwe Natie in Antwerpen en blijkt daar heel tevreden over.
Starters hebben het niet altijd makkelijk. Voeling krijgen met de markten is nu eenmaal niet evident. De producten zijn perfect en kunnen de concurrentie best aan. Alleen is het zaak om daar ook de consument van te overtuigen. Nogal wat mensen vinden makkelijk de weg naar de webshop. Maar niet iedereen kan overtuigd worden door knappe foto’s of meeslepende commentaren. Een pop-up shop opzetten kan in dit opzicht allicht voor een doorbraak zorgen.
Heidi Wittevrongel is heel haar leven begeesterd geweest door de dans. Ze heeft er vele jaren van haar jeugd in geïnvesteerd. Ze danste zelfs verscheidene jaren in de Verenigde Staten. Terug thuis in Antwerpen ging het op een bepaald moment wél even fout. Ze liep een letsel op maar ze kon het euvel voor een stuk omzeilen door in te zetten op yoga. Haar enthousiasme was even groot. Een engagement dat ze uiteindelijk ook kon vertalen in kleding. Dansen en yoga zijn nu eenmaal aparte werelden waarin je sportbroeken, topjes, sweaters, leggings, of shorts nodig hebt. Danskleding is in dit opzicht niet makkelijk te vinden. Zeker niet wanneer je er ook aspecten als duurzaamheid of ecologie in legt.
Vandaar de idee om met Souplesse Oblige, (een parafrase op Noblesse Oblige) in de verkoop van dans- en yogakledij te gaan. De eigen webshop, sodancewear.be heeft zich alvast een eigen plaatsje afgedwongen op de markt.
Hoe loopt de verkoop onderhand?
Heidi Wittevrongel: De online verkoop loopt goed maar het kan uiteraard altijd beter. Het gaat effectief bepaald langzaam. Ik heb het gevoel dat de passanten op de website niet meteen gegrepen worden door onze producten. Ze zullen die idee van dans- en yogakleding allicht leuk vinden maar ze blijven toch wat terughoudend.
Je hebt je al verscheidene keren mee geëngageerd in pop-up stores?
Heidi Wittevrongel: Ik heb effectief al verscheidene keren meegedaan met pop-up initiatieven. Maar ook dat was niet altijd meteen een succes. Je bent met je pop-up shop nu eenmaal veelal een onderdeel van een groter geheel en je hebt het moeilijk om er met je eigen merk sterk uit te springen.
In de afgelopen weken nam je deel aan het concept Nieuwe Natie in Antwerpen, ook een pop-up geheel?
Heidi Wittevrongel: Ik heb het gevoel dat ik ditmaal wél meer contact kon leggen met het publiek. Wat allicht te maken heeft met het feit dat onze shop nu vooral toegespitst is op het gegeven yoga. De klanten onderkennen ons hier beter door. Ik durf evenwel stellen dat ik echt aangenaam verrast was door het concept Nieuwe Natie. Maar uiteraard heeft een en ander ook te maken met het feit dat we hier een opmerkelijke grote passage aan winkelende klanten hadden. Dit neemt niet weg dat je die passage ook voor een groot stuk ook zelf moet op gang krijgen. Ik heb daartoe alle registers open getrokken op oa. de sociale media en dat heeft ons duidelijk geholpen. Wij kregen op die manier flink wat yogi over de vloer.
Je maakt een gedeelte van je aanbod aan outfit ook zelf?
Heidi Wittevrongel: We kopen heel wat internationale merken in. Ik ga die doelgericht zoeken op het net, veelal via pinterest. Daar kun je effectief heel wat leuke en interessante dingen vinden. Mijn criteria liggen dan wél in duurzaamheid en ecologische verantwoordelijkheid. Maar ik maak inderdaad ook heel wat zelf. Bij mij thuis. Ik snij de patronen uit op tafel en ga er dan mee aan de slag. Ik probeer er een eigen lijn in te leggen. Ik zet in dit opzicht bij mij thuis in Deurne ook eén keer per maand een showroom op. Wie zich op voorhand aanmeldt kan hier rustig de tijd krijgen om onze collectie helemaal door te nemen.
* Wat zou je je als starter anders kunnen voorstellen? Het wordt je als beginner nu eenmaal niet makkelijk gemaakt?
Heidi Wittevrongel: Ik zou maar wat blij zijn indien ik als kleine starter dezelfde commerciële voordelen kon krijgen als grote ondernemingen. De grote jongens hebben het nu eenmaal flink wat makkelijker om bepaalde dingen af te dwingen bij hun leveranciers. Neem nu de tarieven van B-post bv. Die zijn echt wel heel duur. Idem voor de kosten van elektronische betalingssystemen. Wij zijn vandaag steevast in het nadeel.