Het gaat niet overal zo best in de haven van Antwerpen. Zeker niet in de sector van het conventioneel stukgoed. De scheepsagentuur Overseas Maritime Transport (OMT) legde daarom de boeken neer. OMT is destijds gegroeid uit het vervoer van staal. En laat het nu net in de staalsector zijn dat de crisis nog altijd het hardst toeslaat.
OMT werd opgericht in 1993 door verscheidene investeerders die zelf heel wat ervaring hadden opgebouwd in het havengebeuren. Het behandelen van ladingen staal was effectief het beginpunt. In de loop van de jaren heeft de firma zich evenwel geleidelijk toegespitst op andere markten. OMT was onderhand een specialist geworden in conventionele goederenstromen maar ook in speciale ladingen met grote afmetingen. OMT was bovendien projectgebonden. Het bedrijf bood zijn klanten totaalpakketten aan waarbij die begeleid werden in zowel behandeling van zeevracht als van luchtvracht en van spoor.
OMT werkte voor rederijen als Cargo Levant, HPL, Ethiopian Shipping Lines enz. In dit opzicht werd trafiek verwerkt voor Afrika en het Midden-Oosten. Met de eigen groep TYD Transport werden ook de Oost-Europese markten bewerkt.
Bij OMT werkten zo’n 25 mensen.
De financiële problemen van OMT zorgden voor flink wat opschudding in havenmiddens.
Het lijstje van de recente falingen in de brede regio kun je vinden op www.madeinantwerpen.be/falingen