OM Partners "Excellente Onderneming 2015"

anitaatjeOM Partners uit Wommelgem is door Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen – Waasland uitgeroepen tot de “Excellente Onderneming 2015.” OM Partners volgt daarmee het technologie Cmosis uit Berchem op dat de prijs voor 2014 wegkaapte. De  bedrijven Group Joosen en Hye waren mee genomineerd voor de titel.

In een doorgedreven specialisatie rond supply chain management is OM Partners in nauwelijks 30 jaar uitgegroeid tot een van de toonaangevende technologiebedrijven van de regio. Ceo Anita Van Looveren begon destijds in een kleine villa in Brasschaat en tekende van daaruit wiskundige formules uit om planningsproblemen mee aan te pakken. Haar bedrijf ontwikkelde en implementeerde software-oplossingen om de productieketen binnen een onderneming beter te organiseren, te plannen en te stroomlijnen. Het gaat erom dat er een perfecte lijn getrokken wordt tussen de aanvoer van de grondstoffen voor het bedrijf, de productieprocessen en de belevering van de klanten. OM staat in dit opzicht voor Operations Management.

De snelle groei van de onderneming deed OM Partners in 2004 verhuizen naar een terrein langs de E313/E34 in Wommelgem waar de vestiging overigens onlangs verder diende uitgebreid te worden. OM stelt vandaag niet minder dan 300 mensen te werk. In 2014 werd een omzet gerealiseerd van 35 miljoen euro. Volgens Anita Van Looveren moet dit jaar de kaap van de 40 miljoen euro haalbaar zijn.

OM Partners wordt vandaag mee aangestuurd door Bart De Decker, Jan Geuens, Georges Schepens, Luc van Hamme en Luc Schepens.

In het kader van de viering rond de Excellente Onderneming werden nog een aantal bijkomende prijzen toegekend:

* Beloftevolle starter: de kandidaten voor de titel van Meest Beloftevolle Starter 2015 hebben maximaal twee boekjaren achter de rug en kennen nog heel wat groeimogelijkheden. Ook dit jaar werd ervoor gekozen het publiek online te laten stemmen. Meer dan 7.000 mensen kozen hun favoriete starter uit de negen kandidaten: Broke Bikes, Dresscoat, Dynapptik, Fritsforkids, Lifepower, Pintrail, Sign2Pay, Suitcase en Vavato.

Na een spannende strijd ging de titel naar Broke Bikes. Broke Bikes maakt de fietsenbranche innovatief. Ze laten klanten hun fiets online zelf samenstellen en personaliseren waarna de fiets met de hand geassembleerd wordt. “Wij bewezen afgelopen jaar dat een klassieke branche ook innovatief kan zijn. Dat deden we voornamelijk door creatief gebruik te maken van nieuwe verkoop- en distributiemodellen. We zijn volop bezig België te veroveren en klaar om de Europese en Noord-Amerikaanse markt te betreden.”

* Lifetime achievement: elk jaar wordt een uitzonderlijk bedrijf bekroond met een Lifetime Achievement Award. Dit jaar werd gekozen  voor Stoopen en Meeûs. Al meer dan 120 jaar is dit bedrijf bezig met het mengen en verhandelen van pigmenten en kleurstoffen. Het bedrijf kijkt al zeer lang ver over de grenzen heen, in 1894 al tot in het Nabije Oosten, de Balkanregio en Zuid-Amerika. Ook vandaag is het bedrijf nog steeds erg internationaal gericht. Met nieuwe producten, zoals minerale verven en grote investeringen op de planning is Stoopen en Meeûs klaar voor de volgende 120 jaar.

*Plato ambassadeur: De award wordt uitgereikt aan een kmo die voldoet aan een aantal vereisten: het bedrijf moet blijk geven van een gezonde groei, de zaakvoerders moeten al enige tijd een actieve Plato-deelnemer zijn, binnen het Plato-netwerk moeten ze voldoende kennis hebben gedeeld en natuurlijk moet er binnen het bedrijf zelf ook van Plato gebruik worden gemaakt. Met die criteria werden Brick De Schutter van Studio Dott, Heidi Van der Weehe van ATB en Van der Weehe en Steve Van Avermaet van DTM Groep gekozen als kandidaat-Plato-ambassadeurs. Dit jaar konden de Plato-deelnemers voor het eerst zelf stemmen op hun favoriete kandidaat, 1.600 mensen deden dat dan ook. Na een spannende strijd werd duidelijk dat Brick De Schutter van Studio Dott komend jaar de titel van Plato-ambassadeur mag dragen.

Studio Dott startte in 2000 als productdesignbedrijf en breidde dankzij een ijzersterk team verder uit naar het ontwerpen van interieurs, diensten en natuurlijk fysieke en digitale producten. Vier jaar geleden stapte Brick De Schutter aan boord. Hij nam in datzelfde jaar na de enthousiaste reacties van collega’s onmiddellijk deel aan een Plato-traject. “Plato is voor mij, en ik denk dat dat ook voor veel anderen geldt, een geweldig samenkomen van verschillende individuen met elk hun eigen verhaal en visie rond ondernemerschap. Door die mix wordt iedere sessie boeiend en leerzaam.”

Foto: ceo Anita Van Looveren van OM Partners en Marc Scherens, directeur customer solutions.