CEO Daniel Vermeulen CEO Daniel Vermeulen roert in de ketel waarin de wortelsoep, zijn persoonlijke favoriet, wordt gekookt. Foto: kma

Oelegemse fabriek draait voor Lidl alle misvormde groenten in soep: 500 volle vrachtwagens per jaar gered van voedselverspilling

Het Oelegemse soepbedrijf PurAgro mag voor supermarktketen Lidl alle misvormde preien, wortelen en tomaten verwerken. Jaarlijks levert dat vijfhonderd vrachtwagens minder voedselverspilling op. Lidl zal de verse soep in emmertjes van bijna een liter verkopen onder de naam Chef Select s’Oups, met als baseline ‘From ugly to yummy!’.

CEO Daniel Vermeulen, ook de man achter de gemberdrank Gimber, troont ons mee naar de koeling van zijn bedrijf aan de Vaartstraat in Ranst. Uit een bak met geschilde wortelen haalt hij enkele knotsen die er eerder uitzien als een sinaasappel. “De mensen willen dat niet”, zegt hij. “Hetzelfde met deze preien. De ene is een pols dik, de andere een vinger dik of staat wat krom. Klanten in winkels willen allemaal een rechte, perfecte prei.”

Daniel Vermeulen toont preien die te dik of te dun zijn voor verkoopi. Foto: kma

“Dat is een stuitende voedselverspilling waar ik zelf radicaal tegen ben, want lelijke groenten zijn perfect eetbaar”

Daniel Vermeulen

In een andere bak toont hij knolselder met wat bruine vlekjes. “Slechts 6 procent van de consumenten wil dat kopen, zelfs tegen 40 procent korting. Dat is dus een stuitende voedselverspilling waar ik zelf radicaal tegen ben, want lelijke groenten zijn perfect eetbaar.” De voorbeelden die Vermeulen toont, zijn niet eens zo extreem. Het zijn geen Armand Pien-exemplaren. De weerman toonde aan het einde van zijn weerpraatje vaak overmaatse of vreemd gevormde groenten en fruit.

500 vrachtwagens per jaar

Lidl bracht samen met zijn West-Vlaamse groenteleverancier Verduyn het aantal wortelen, prei en tomaten die afgekeurd zijn voor verkoop in kaart en klokte af op 500 volle vrachtwagens per jaar. Prei en wortelen, samen goed voor 13.000 ton, werden tot nog toe verwerkt tot dierenvoeding of biogas. De 7.000 ton afgekeurde tomaten ging dan weer naar industriële keukens om er sauzen van te maken.

Dit zijn wel degelijk wortelen, geen sinaasappelen: perfect voor verwerking in soep. Foto: kma

“Wij verwerken al langer de foute groenten van Verduyn, de grootste groenteteler van West-Europa”

Daniel Vermeulen

In soepbedrijf PurAgro vond Lidl nu de perfecte partner. Het bedrijf dat recent vanuit Kapellen naar kmo-zone Ter Straten in Oelegem verhuisde, zal zo jaarlijks 250.000 liter duurzame wortel- prei en tomatensoep maken voor alle Lidl-winkels in België. Lidl gaat de soepen verkopen onder het eigen merk Chef Select s’Oups. Die ‘Oups’ is een knipoog naar de ‘foute’ groenten. Via de vermelding ‘From ugly to yummy!’ op het emmertje weet de consument dat het om van de afvalberg ‘geredde’ groenten gaat.

Voorlopig zonder vleesballetjes

“Elke soep bestaat voor 50 procent uit verse groenten”, vertelt Vermeulen. “Voorlopig zijn het allemaal soepen zonder vleesballetjes. Wij gebruiken geen poedertjes. Het is puur natuur, zonder één gram zouttoevoeging. De soepen blijven 45 dagen houdbaar in de koelkast, door onze manier van natuurlijke pasteurisatie, en ook door de snelle distributie. Wat je hier in de ketel ziet, staat zaterdag al in de Lidl”, zegt Vermeulen.

De ‘recuperatiesoup’ van Lidl heeft s’Oups, met als baseline ‘From ugly to yummy!’. Foto: rr

“Elke soep bestaat voor 50 procent uit verse groenten. Wij gebruiken geen poedertjes. Het is puur natuur, zonder één gram zouttoevoeging”

Daniel Vermeulen

“Wij verwerken al langer de foute groenten van Verduyn, de grootste groenteteler van West-Europa, waar 173 landbouwbedrijven uit België, Frankrijk en Spanje rechtstreeks aan leveren. Neem bijvoorbeeld de frituursnack sitostick: elke sitostick moet eenzelfde stukje ui hebben. De uienresten die daar niet voor in aanmerking komen, verwerken wij in onze soepen. Echt alles, wij beschikken hier zelfs niet eens over een vuilnisbak.”

Duurzame soepen

De soepen tegen voedselverspilling zijn echt een duurzaamheidsproject. “Bovendien liggen hier 480 zonnepanelen op ons dak in Oelegem, en op onze tweede hal komen er nog eens 600 bij. Ik heb zelf nog een zoon van 11 jaar. Het milieu en klimaat zijn zo belangrijk.” Het nieuw versaanbod van Lidl kadert in de ambitie van de supermarktketen om tegen 2050 zero foodwaste te zijn. Niet alleen in de winkels, maar in de hele toeleveringsketen.

“We deden al verschillende tests om groenten die er niet perfect uitzien, in onze winkels te verkopen, maar de consument laat ze liggen”

Isabelle Colbrandt

Isabelle Colbrandt, woordvoerder Lidl België: “We deden al verschillende tests om groenten die er niet perfect uitzien, in onze winkels te verkopen, maar bij sluitingsuur moeten we vaststellen dat de consument een perfecte groente wil en de kromme, dikke of dunne altijd laat liggen.” De s’Oups van Lidl bestaan in drie smaken: wortel, prei en tomaat. Een soepemmer van 950 milliliter kost 2,99 euro. Sinds de lancering anderhalve maand geleden heeft Lidl al bijna 38.000 liter verse soep verkocht. Daarmee heeft de supermarkt meteen zo’n 3.000 kilo misvormde groenten gered.

Weerman Armand Pien toonde aan het einde van zijn weerpraatje vaak overmaatse of vreemd gevormde groenten en fruit. Foto: rr