Nico Wauters Hans Verbeeck

Nxtport en t-mining werken samen voor veiliger havens

Dataplatform NxtPort en de Antwerpse start-up T-mining slaan de handen in elkaar om onze havens veiliger én efficiënter te maken via blockchain technologie.

De samenwerking zal zich eerst en vooral toespitsen op het waterdicht overdragen en vrijgeven van containers, maar NxtPort en T-mining willen in de toekomst nog meer en nauwer gaan samenwerken via de blockchaintechnologie.

NxtPort wil de hele havengemeenschap samen brengen rond een uniek dataplatform dat logistieke en technologische innovaties stimuleert, om van onze havens digitale wereldleiders te maken. Ook T-mining werkt volop aan het verbinden van de vele schakels in de logistieke ketting, via de blockchain technologie. Het samenwerkingsakkoord tussen beide partners moet de innovatie in de Vlaamse havens verder versnellen.

“Met NxtPort zetten we, via co-creatie met de havengemeenschap en de technologische wereld, in op verschillende innovatieve technologieën waaronder Blockchain”, zegt Hans Verbeeck, CTO van NxtPort. “T-mining is een echte blockchainpionier in de logistieke wereld, het is dan ook logisch dat we nu nauw gaan samenwerken.”

Blockchain wil fraude met data onmogelijk maken.

In eerste instantie zullen NxtPort en T-mining samenwerken aan het beter beveiligen van de miljoenen containers die via onze havens binnenkomen. “Blockchain kan heel wat van de huidige veiligheidsproblemen oplossen”, verduidelijkt Nico Wauters, oprichter van T-mining. “Met blockchain kan je op een betrouwbare, waterdichte manier rechten transfereren van de ene partij naar de andere. Zo hoef je niet meer te werken met pincodes – die gestolen of gehackt kunnen worden – maar garanderen de slimme contracten die via de blockchain worden afgesloten dat alléén de juiste persoon de juiste container kan afhalen. Blockchain maakt fraude met data onmogelijk.”

NxtPort heeft nog meer technologische ambities. ‘De blockchaintechnologie van T-mining zal bijvoorbeeld ook kunnen worden gebruikt om documenten over te dragen, of om de fysieke flow van een container van vertrek tot aankomst in kaart te brengen’ zeggen Hans Verbeeck en Nico Wauters.