De eerste glaasjes van de Rum 1550 werden voor Gazet van Antwerpen ingeschonken door voetballer Toby Alderweireld en zijn zakenpartner Thomas Tisson. Ze deden dat in Henry’s Bar in hotel Botanic Sanctuary in Antwerpen: één van de 125 gerenommeerde horecazaken waar het gamma van MM Antverpia op de drankenkaart staat.
Na de gin, pastis en amaretto is er nu dus ook een rum. Die was al in de maak voor de eerste fles van MM Antverpia op de markt kwam twee jaar geleden. “Deze rum is drie jaar gerijpt op eikenhouten vaten dus dit is een project dat al een tijdje loopt”, legt Toby uit. “Hij heeft aroma’s van eikenhout, sinaasappel, vanille en tropisch fruit zoals kokos, ananas en banaan.”
“Of ik zelf een grote rumdrinker ben? Als voetballer drink ik natuurlijk niet veel. In rum was ik niet echt thuis. Maar ik heb het nu wel leren kennen en appreciëren. En ik heb vergeleken met andere rums. Ik durf gerust zeggen dat de onze top is. De blend van kruiden en fruit geeft een heel mooi resultaat. Hij is puur op zijn best, je hoeft er zeker geen frisdrank bij te gieten om er van te genieten”, zegt Toby.
“Als voetballer drink ik natuurlijk niet veel. In rum was ik niet echt thuis. Maar ik heb het nu wel leren kennen en appreciëren. En ik heb vergeleken met andere rums. Ik durf gerust zeggen dat de onze top is”
Toby Alderweireld
De toevoeging 1550 in de naam heeft een betekenis. “Rum wordt van suikerriet gemaakt en in het jaar 1550 was Antwerpen dé hoofdstad van de suikerriethandel, een titel die ze indertijd overnamen van Brugge, trouwens”, zo verwijst Toby ook fijntjes naar het voetbal. “De Suikerrui dankt zijn naam aan de vele suikerraffinaderijen die zich in die periode vestigden tussen de Grote Markt en de kade. Dit is ons eerbetoon aan de hoogdagen van de suikerhandel in Antwerpen.”
De fles is ook deze keer identiek van vorm, gebaseerd op de koepel van het Centraal Station. Wel is er een nieuw detail: in de glazen dop zit een stukje hout, een verwijzing naar de rijping op houten vaten. Er komt ook een luxebox op de markt. “Daarvoor hebben we een tekening laten maken van de skyline van Antwerpen in die tijd. Die gaat aan de binnenkant van het houten kistje staan. In die monumental wooden box zitten ook twee glazen van MM Antverpia, die we vanaf nu ook nieuw aanbieden.”
MM Antverpia is na twee jaar het stadium van start-up ontgroeid. “We leveren nu aan 200 verkooppunten en 125 horecazaken. Qua aantal flessen per jaar zitten we nu aan 25.000 stuks. We zien de verkoop nog week per week groeien. We zijn ook niet voor de snelle groei aan de hand van een grote marketingcampagne rond Toby gegaan. We verkopen bewust ook niet via de supermarkt. We gaan wel voor de duurzame groei op basis van de kwaliteit die we brengen”, vult zakenpartner Thomas Tisson aan.
Nog meer op komst
De vierde drank zal ook niet de laatste zijn, belooft het duo. “In de stokerij zijn we aan het experimenteren met andere producten”, geeft Thomas aan. “Onze eerste vereiste is altijd dat het om een topproduct gaat waar we helemaal achter staan. Het moet zo blijven dat een fles MM synoniem staat met een bijzonder moment. Middelmaat kan dus niet. Onze distillateurs zijn vakmensen, ze werken artisanaal van A tot Z. En Toby en ik bellen meermaals per dag om te overleggen.”
De volgende stap is export, binnenkort staan de flessen in de vorm van het Centraal Station op de grootste drankenbeurs van Europa in Berlijn. “Daar kan ik jammer genoeg niet zelf bij zijn”, zegt Toby. “Ik had het enorm plezant gevonden. Maar dat is voor na mijn carrière. Ik zit nu in mijn laatste contractjaar. Of dat ook mijn laatste jaar als voetballer wordt, dat zien we later nog wel.”