Novid heeft samen met het marketingcommunicatiebureau Antenno haar strategie in een nieuw verhaal gegoten. Het resultaat is een geslaagde gefaseerde rebranding met de nieuwe Novid website als sluitstuk. Novid is een leverancier van kwalitatieve audiovisuele omkadering voor evenementen.
Succesvolle kmo’s komen allemaal op het punt waarop groei hen dwingt om te bezinnen over hun verhaal. Het gevaar schuilt erin dat de essentie van wat een organisatie succesvol maakt verloren gaat. In deze situatie is een strategische scherpstelling van het merkverhaal nodig om de organisatie weer op de rails te zetten. Novid waagde de sprong, en landde met een geslaagde strategische rebranding met de nieuwe website als kers op de taart.
De katalysator voor de rebranding waren de groeipijnen die succesvolle kmo’s typeren. ‘We moesten ons de laatste jaren steeds sneller aanpassen aan de moeilijke mix van nieuwe medewerkers, nieuwe processen, nieuwe klanten en een veranderlijke marktcontext. In dit proces dreigde de eigenheid van Novid verloren te gaan. En het is net die eigenheid waar onze klanten voor kiezen’, vertellen Vicky Waldukat en Wouter Van Beirendonck, CEO’s van Novid.
Novid uit Kontich is een leverancier van kwalitatieve audiovisuele omkadering voor evenementen. Het bedrijf van Vicky Waldukat en Wouter Van Beirendonck verhuurt LCD-schermen, indoor en outdoor LED-schermen, projectoren en diverse, relevante accessoires. Die kunnen organisatoren van uiteenlopende soorten evenementen creatief inschakelen om hun marketingdoelstellingen te realiseren. Novid heeft achttien vaste medewerkers en een omzet van drie miljoen euro per jaar.
Je eigenheid behouden. Maar zelf heb je niet altijd een goed zicht op wat die eigenheid precies inhoudt. ‘Daarom werkten we samen met Antenno. Zij gingen zowel bij onze klanten als onze werknemers te rade. Van daaruit wilden we ons nieuwe verhaal opbouwen, vanuit wie we écht zijn en hoe mensen ons zien. Het heeft immers geen zin om een verhaal te vertellen waarin je niet gelooft, of waarin je niets van jezelf terugvindt’, aldus Vicky. Tijdens een synthesemoment zocht Novid de overlap tussen waarom klanten graag met Novid werken en waarom de medewerkers graag bij Novid werken. ‘Het resultaat waren drie duidelijke merkpijlers: we zijn een sympathieke partner voor onze klanten, onze mensen zijn authentieke experts en we werken samen vanuit een pragmatische no-nonsense attitude’, licht Van Beirendonck toe.
De identiteitsoefening werd gevolgd door een analyse van hoe Novid maximaal waarde kan creëren voor hun klanten én hun medewerkers. De analyse legde bloot hoe Novid-medewerkers hun vak beleven, maar ook wat klanten samen met hun eigen klanten willen bereiken. ‘Uit het samenleggen van deze analyse met onze merkidentiteit ontstond onze baseline: “Make it Real”. Onze klanten en hun klanten willen van hun evenementen échte, authentieke belevingen maken. Wij helpen hen dit te realiseren. Dat is ook wat onze mensen goesting geeft’, zegt Van Beirendonck.
De volgende stap was het vertalen van dit verhaal in een nieuwe huisstijl en communicatiestrategie. Het logo kreeg een dynamische update en een duidelijke visuele en fotografische stijl karakteriseert de eigenheid van Novid. Deze werd doorgetrokken naar tal van dragers: leuke werkkledij, business cards, kantoorbenodigdheden, advertenties, etc… Maar de kers op de taart is de nieuwe website. ‘Het doel was om onze identiteit ook hier op een relevante wijze door te geven aan bezoekers. Ze moeten uiteraard een duidelijke kijk krijgen op onze business en ons aanbod, maar ook op wie we zijn en hoe we met hen willen samenwerken’, verduidelijkt Waldukat.
‘Al bij al een heel traject dat veel tijd, middelen en energie vergde. Niettemin hebben de CEO’s van Novid het zich niet beklaagd. ‘Er waait een nieuwe, frisse wind door Novid. De rebranding was veel meer dan alleen een nieuwe verpakking. Het was fundamenteel nadenken over hoe we klantgerichter én resultaatgerichter kunnen werken vanuit onze eigenheid. Het is een behoorlijke sprong, maar we hopen op deze manier andere kmo’s te inspireren om hetzelfde te doen’, zegt Vicky Waldukat enthousiast. Wouter Van Beirendonck springt haar bij: ‘Novid is terug Novid, en dat is het mooiste geschenk dat men zijn bedrijf kan doen.’