De Nova Natie staat weer op de rails. Na twee opeenvolgende moeilijke jaren met beperkte verliescijfers zijn ingrepende maatregelen genomen om de rentabiliteit te herstellen. “Het eerste kwartaal was vrij goed”, zegt voorzitter Rik Geerardyn.
De Nova Natie heeft moeilijke jaren achter de rug. De omzet van het bedrijf steeg verleden jaar weliswaar nog verder door maar er was opnieuw een bedrijfsverlies. Door zich exclusief toe te spitsen op de pure havenlogistiek en terug te keren naar de oorspronkelijke havenactiviteiten heeft de Antwerpse Nova Natie al voor een groot stuk de dringend noodzakelijke herstructurering waar gemaakt. De contractlogistiek werd verkocht aan de Franse groep Norbert Dentressangle. Ook de koellogistiek met de site op de Linkeroever werd doorgeschoven naar de Fransen. De activiteiten van de twee participatiemaatschappijen Nova Fresh Logistics en Nova Fashion Logistics zijn eveneens verkocht aan overnemers.
“We hadden ons vooropgezet om kostenbesparingen en efficiëncyverbeteringen door te voeren”, zegt Rik Geerardyn. “Ook zouden we commerciële inspanningen doen om onze marktpositie te verbeteren. Na al die maanden kan ik nu al vooropzetten dat we op het goede spoor zitten. Het eerste kwartaal was goed.”
De Nova Natie moet het nu vooral hebben van de dienstverlening aan maritiem gebonden goederenstromen zoals ijzer en staal, hout, project cargo en commodities zoals cacao en non ferro’s. Deze dienstverlening wordt aangeboden door zowel Nova Natie als Nova Cargo Services. Ook worden magzijnen verhuurd.
In de verhuis van de activiteiten naar Norbert Dentresangle zijn ook 250 werknemers mee overgestapt. De Nova Natie Groep en de joint venture met PSA, Nova- en HesseNoordnatie Stevedoring stellen nu zo’n 300 mensen tewerk.
De Nova Natie wordt nog altijd in meerderheid gecontroleerd door de familie Geerardyn.