Boekhouderstotaal en AccountancyVandaag deden al hetzelfde: content voorzien voor boekhouders. Koen De Herdt, oprichter van AccountancyVandaag en Thomas Leeters, die met Boekhouderstotaal begon, zochten contact en zo kwam de fusie tot stand. “Wat we tot nog toe deden, zat verspreid over onze twee platformen, vaak met overlap”, zegt Thomas Leeters. “Als je betrokken bent bij accountancy en je wil weten wat er leeft in de sector, vind je dat voortaan op één plek: AccountancyVandaag.”
Koen De Herdt startte in 2020 met AccountancyVandaag. Eerst deelde hij gecureerde info, en vervolgens maakte hij eigen content. “Samen met een professionele copywriter ben ik gaan nadenken over thema’s en zijn we rubrieken gestart zoals Jong & Vennoot en Deadlinedruk”, zegt hij.
Koen was in zijn carrière zelf geen boekhouder, maar kwam vaak in contact met de sector via jobs bij de bank, een sociaal secretariaat en een verzekeringsfonds. “Mijn levensmissie is eruit gegroeid”, zegt hij. “Ik wil dat alle ondernemers goed worden bijgestaan. Ze zijn zich niet altijd bewust van nieuwe mogelijkheden die hun efficiëntie en rendement kunnen verbeteren. Daar wil ik iets aan doen, maar ik kan uiteraard niet elke ondernemer bereiken. Dan komt de accountant in zicht: de voornaamste vertrouwenspersoon en adviseur van de ondernemer.”
Workload
Thomas zocht meer uitdaging na een job als marketingconsultant. “Drie jaar geleden ben ik een leadgeneratiebedrijf gestart met focus op B2B-sectoren. Accountancy was daar één van. Meer klanten binnenhalen bleek voor de meeste kantoren echter niet hun grootste zorg. Ze hebben andere uitdagingen. Onder meer door de schaarste aan medewerkers hebben accountants vaak een enorme workload en stress. Daar zijn oplossingen voor, maar niet iedereen kent die. Alles evolueert razendsnel.”
Twee jaar geleden kreeg Thomas de kans om Boekhouderstotaal.be over te nemen, een site die al enige naamsbekendheid had. “Dit was de ideale basis om een nichemediabedrijf op te bouwen”, zegt Thomas. “In februari 2022 heb ik de vernieuwde site gelanceerd, en zijn we content beginnen maken. Er kwam ook een nieuwsbrief met een steeds groter bereik, en sinds vorig jaar geven we een magazine uit.”
Een team van zeven
Het nieuwe platform bestaat uit de nieuwsbrief en het magazine van het vroegere Boekhouderstotaal en de website, het LinkedIn-profiel en de groeiende community van AccountancyVandaag. Koen en Thomas zullen nieuwe formats, podcasts en opleidingen aanbieden. “Recent zijn we gestart met masterclasses duurzaamheid voor accountants”, zegt Koen. “Via al onze kanalen mag je nog content verwachten rond software, management, employer branding, marketing, automatisering, AI en inzichten van experts. Thomas en ik doen dat niet alleen: we hebben nu een team van zeven personen met copywriters, grafisch ontwerpers, webdesigners en een fotograaf.”
Het nieuwe AccountancyVandaag staat open voor samenwerking met nog andere partners. Koen en Thomas zullen starten in het Nederlands, maar tegen 2024 hebben ze de ambitie om een Franstalig aanbod lanceren.