Nieuwe winkels in door leegstand geplaagde Wilde Zee Vrijdagochtend werd de nieuwe winkel van het Frans-Belgische merk Le Creuset geopend. Foto: Sarah Van den Elsken

Nieuwe winkels in door leegstand geplaagde Wilde Zee: “We hopen deze wijk opnieuw de grandeur van vroeger te geven”

Er ontspruit weer leven in de Wilde Zee, de Antwerpse winkelas die sinds een tijdje met leegstand kampt. Vrijdag opende Le Creuset er de deuren, en in oktober doet beautywinkel Marie-Stella-Maris hetzelfde. Eerder al vestigden ook Odette Lunettes en Nespresso zich in de wijk.

Toeters, bellen en gietijzeren potten en pannen in zowat iedere kleurschakering. Le Creuset, de bekende Frans-Belgische fabrikant van keukengerei, opende vrijdagochtend – vijf jaar nadat ze hun winkel om de hoek in de Groendalstraat hadden gesloten, een nieuwe flagshipstore in de Korte Gasthuisstraat.

Enkele weken geleden vestigde ook Nespresso zich in de Wilde Zee, en over een maand neemt Marie-Stella-Maris, een Nederlands merk, zijn intrek in de Lombardenvest. Nieuw leven dus, in een winkelgebied dat de voorbije maanden kreunde onder leegstand en huizenhoge huurprijzen.

“Het is inderdaad geen goedkope winkelstraat om een pand te huren”, zegt Marie Gigot, sinds negen maanden managing director Benelux bij Le Creuset. “Maar een merk als Le Creuset moet aanwezig zijn in de belangrijkste winkelstad van België. In Brussel en Gent hebben we al een flagshipstore, het kan niet zijn dat Antwerpen achterblijft. Tijdens de coronacrisis is onze vroegere winkel hier om de hoek gesloten. Ik wilde er meteen werk van maken om weer naar Antwerpen te trekken.”

Marie Gigot van Le Creuset in de nieuwe flagshipstore in de Wilde Zee. Foto: Sarah Van den Elsken

Waarom kiest Le Creuset opnieuw voor de Wilde Zee, een plek waar het de voorbije tijd minder vlot draait en veel panden al een hele poos leegstaan? “Winkels en merken versterken elkaar,” zegt Gigot, “en met onder meer Chanel, Nespresso en & Other Stories zitten we hier uitstekend. Daarnaast kent de wijk ook heel wat lokale zaakjes, zoals de bekende bakkerij Goossens, bijvoorbeeld. Het is een rustige plek, pal in het centrum van de stad. Hopelijk zorgt de komst van nieuwe winkels voor een boost.”

Investering

Het Frans-Belgische merk trekt, terwijl zowat overal de webshop baas is, nog steeds de kaart van de fysieke winkel. “Uiteraard kan je ook online kopen bij Le Creuset”, zegt Gigot. “Toch merken we dat onze klanten houden van persoonlijk contact, van service ook. Ze willen meer ontdekken over het merk, ze willen voelen en bekijken wat ze kopen.”

“Wie bij ons shopt, doet best een grote investering. Een kookpot van om en bij de 300 euro bijvoorbeeld is niet goedkoop. Het is ook een belangrijke aankoop, want onze producten moeten een leven lang meegaan. Daarom is de Wilde Zee de ideale plek voor onze nieuwe zaak, want de winkelas is heel wat ‘persoonlijker’ dan een grote straat als de Meir.”

Het merk Le Creuset blijft inzetten op fysieke winkels. “Onze klanten willen voelen en bekijken wat ze kopen”, zegt Marie Gigot. Foto: Sarah Van den Elsken

De komst van een merk als Le Creuset zou dus best een belangrijke boost kunnen zijn voor de geplaagde winkelwijk. “We hebben trouwe klanten die generatie na generatie onze winkel blijven vinden”, weet Gigot. “Voor een zaak als de onze komen mensen naar de stad. Er zijn zelfs Le Creuset-verzamelaars. Wij hopen de buurt, met veel horeca en mooie winkels, mee te versterken en opnieuw de grandeur van vroeger te geven.”

“De Wilde Zee is een rustige plek, pal in het centrum van de stad. Hopelijk zorgt de komst van nieuwe winkels voor een boost”

Marie Gigot

Om de hoek van de nieuwe Le Creuset-winkel, in de Lombardevest, opent eind oktober ook Marie-Stella-Maris, een zaak met “natuurlijke bodycare en luxe huisparfums”. “We willen ook internationaal uitbreiden en aangezien Antwerpen zowat een ‘verlengstuk’ is van Nederland, was de keuze snel gemaakt”, vertelt Machteld Jansen-de Groot, commercieel directeur van het bedrijf.

“De Wilde Zee is een ideale locatie, met veel mooie boetieks, waar onze doelgroep zich thuisvoelt. Onze klanten zijn considered enjoyers, mensen die houden van mooie dingen, maar zich ook bewust zijn van het duurzaam verhaal achter een product.”

Vertrouwen

Ook Nico Volckeryck, regiodirecteur van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ), is tevreden met de komst van nieuw leven in de Wilde Zee. “Hoe meer winkels, hoe beter”, zegt hij. “Dit zorgt voor vertrouwen in de wijk, hopelijk met nieuwe investeerders en/of ondernemers tot gevolg. Er wordt trouwens ook werk gemaakt van het zicht dat je vanuit de Schrijnwerkersstraat op de Boerentoren hebt. Katoen Natie zal op vraag van de stad die rommelige en weinig uitnodigende werfafsluiting fatsoeneren.”

“Nieuwe winkels zorgen voor vertrouwen in de wijk, hopelijk met nieuwe investeerders en/of ondernemers tot gevolg”

Nico Volckeryck

“Er heerst nog te vaak de perceptie dat Antwerpen moeilijk bereikbaar is”, wil Volckeryck nog kwijt. “Daarom pleiten we bij het stadsbestuur voor betere communicatie. De grootste winkelstad van de Benelux mag niet kapotgaan omdat onder shoppers een verkeerd beeld van de toegankelijkheid leeft.”

Odette Lunettes verhuist van de Meir naar Wilde Zee

Odette Lunettes, het hippe brillenmerk van presentatrice Eline De Munck, is niet langer te vinden op de Antwerpse Meir. Voortaan zijn de brillen te vinden in de Korte Gasthuisstraat 23 in de Nieuwe Gaanderij.

Lees ook: Out Of Office met Eline De Munck van Odette Lunettes: “Een buitenlandse vestiging? Dat zou in L.A. zijn!”

“Na 6 jaar op de Meir was het tijd om te verhuizen. Als concept moet je blijven vernieuwen, niet alleen qua producten en marketing maar ook qua locatie.” In de nieuwe winkel in de Wilde Zee bevindt zich ook een ruimte om je ogen te laten opmeten.

Eind oktober opent in de Lombardenvest Marie-Stella-Maris. Foto: Sarah Van den Elsken

Ondanks de toevoeging van drie nieuwe winkels kampt de Wilde Zee, en dan vooral de Schrijnwerkersstraat, nog met veel leegstand. Foto: Sarah Van den Elsken