Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Met een capaciteitsverhoging van het kanaal kunnen we nog meer vrachtwagens van de weg halen. Daarom investeert De Vlaamse Waterweg nv in de verdere uitbouw van het Albertkanaal.
“Alle bruggen worden herbouwd met een doorvaarhoogte van 9,10 meter wat het mogelijk maakt binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot te laten varen. Ter vergelijking: de huidige Hoogmolenbrug is vandaag slechts 7 meter hoog. Intussen zijn 55 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn de 7 andere bruggen in uitvoerings- of startfase. In 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal varen,” vertelt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
Het plaatsen van de brug op haar definitieve locatie betekent niet dat het verkeer meteen over de brug kan rijden. “De openstelling van de nieuwe Hoogmolenbrug voor het verkeer is voorzien begin juni. Tot die tijd kan men nog over de huidige brug blijven rijden. Daarna wordt de oude brug afgebroken. De afbraakwerken zullen ongeveer twee maanden in beslag nemen, maar hebben weinig impact op het verkeer”, aldus Chris Danckaerts van De Vlaamse Waterweg.
De werken worden uitgevoerd door de aannemerscombinatie VIA T Albert voor een bedrag van 10,4 miljoen euro. Het project wordt mee gefinancierd door de Europese Unie in het kader van de Connecting Europe Facility.