Dagvaarding Antwerp Airport Foto: Belga

Nieuwe dagvaarding voor luchthaven Deurne: wat zijn de mogelijke gevolgen?

ANTWERPEN - Het Antwerpse parket heeft een dagvaarding voor milieu-inbreuken uitgestuurd naar de uitbater en de infrastructuurbeheerder van de luchthaven van Deurne. Met ook een nog lopende zaak voor het hof van beroep een nieuw juridisch obstakel, maar volgens de luchthaven ook niet meer dan dat. Tegenstanders als actiegroep Vliegerplein voorspellen wel grote problemen.

Donderdag bracht De Standaard uit dat er een nieuwe dagvaarding is van het Antwerpse parket tegen Egis, de Franse uitbater van de luchthaven in Antwerpen, en tegen de LOM, het orgaan van de Vlaamse overheid dat de infrastructuur van Antwerp Airport beheert. De precieze inhoud van de dagvaarding is nog niet bekend, maar zou betrekking hebben op niet-vergunde ingrepen in landbouwgebied.

WAAROVER GAAT HET PRECIES?

In 2014 werd op Antwerp Airport de veiligheidszone achter de landingsbaan zonder vergunning uitgebreid, de zogenaamde RESA-zone. Volgens de actiegroep Vliegerplein ligt die zone in landbouwgebied. Ook de perimeterweg, die door de veiligheidsdiensten wordt gebruikt, bevindt zich in deze agrarische zone. Volgens de LOM is er geen sprake van overtredingen en was er geen vergunning nodig. Maar de Omgevingsinspectie heeft wel verschillende pv’s opgesteld en nu is er een dagvaarding door het parket.

Als de rechter zich over deze dagvaarding heeft uitgesproken, zal het vonnis ook worden toegevoegd aan het dossier dat nu al bij het hof van beroep ligt. Het hof moet zich buigen over mogelijke bouwovertredingen, een zaak die de luchthaven in eerste aanleg won, maar waartegen actiegroepen Vliegerplein/Verlenging Nooit en het parket in beroep gingen.

 

 

Vliegerplein verwacht veel heil van de nieuwe dagvaarding. “Als deze veiligheidszone niet meer mag worden gebruikt, kunnen de grote vliegtuigen van TUI niet meer op Antwerp Airport landen. Zonder TUI is de luchthaven commercieel helemaal begraven”, zegt woordvoerder Piet De Roeck.

WAT KUNNEN DE GEVOLGEN ZIJN?

Is door alle juridische gevechten de toekomst van TUI in Antwerpen echt bedreigd – of zelfs die van de luchthaven in zijn geheel? Luchtvaarteconoom Wouter Dewulf van de Universiteit Antwerpen ziet het niet snel gebeuren. “Als de luchthaven de rechtszaak al zou verliezen, wat zal dan de strafmaatregel zijn, een veiligheidshek en apparatuur verplaatsen? Er zijn nog zo veel stappen tussen een dagvaarding en een sluiting dat het wel héél vroeg zou zijn om het daar al over te hebben. Zelfs een beperking van de veiligheidszone heeft mogelijk weinig impact. Voor heel wat Europese bestemmingen hebben de grote passagiersvliegtuigen de volledige start- en landingsbaan niet nodig, zeker niet de nieuwe toestellen die TUI vanaf dit jaar inschakelt.”

De LOM heeft de dagvaarding nog niet ontvangen en wil die eerst bestuderen vooraleer te reageren, maar benadrukt dat ze altijd loyaal de regelgeving rond vergunningsplicht heeft gevolgd en ze tot nu toe door de rechtbank altijd in het gelijk is gesteld. Ook de luchthavenuitbater zegt alle juridische procedures met vertrouwen tegemoet te zien. Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) benadrukt dat de milieuregels voor iedereen gelden en dat de uitkomst “een rol kan spelen voor de toekomstige vergunningsaanvraag”. In juni 2024 loopt de huidige omgevingsvergunning van de luchthaven af.