cruiseterminal schelde

Nieuwe cruiseterminal aan Scheldekaaien op komst

ANTWERPEN – Antwerpen krijgt een nieuwe cruiseterminal aan de Scheldekaaien. Ter hoogte van Het Steen wordt de kaaimuur gestabiliseerd en komt een nieuw ponton van 350 meter lang waar zee- en riviercruises kunnen aanmeren. De werken worden in 2020 afgerond.

Antwerpen is een groeiende bestemming voor zee- en riviercruises. Er is nood aan extra capaciteit en een betere infrastructuur om de schepen te ontvangen. De huidige cruiseterminal bevindt zich onder hangar 21 aan het Zuiderterras. De stad besliste om de nieuwe cruiseterminal te integreren in het toekomstige toeristische onthaalcentrum, dat zal ondergebracht worden in en rond Het Steen.

“Mede door de inspanningen van Visit Antwerpen stellen we vast dat Antwerpen steeds meer in beeld komt bij rederijen van zee- en riviercruises”, zegt Koen Kennis, Antwerps schepen voor Toerisme. “Het aantal riviercruises steeg op 10 jaar tijd van 469 schepen in 2007 naar 786 in 2017. Ook voor de zeecruises zijn de prognoses gunstig. In combinatie met de toeristische hub in Het Steen zal het nieuwe aanlegponton een mooi geheel vormen voor de talrijke cruisepassagiers die onze boeiende stad bezoeken.”

De aanmeerplaats voor schepen wordt naar het noorden verplaatst, naar een locatie ter hoogte van Het Steen. Het nieuwe ponton zal bestaan uit verschillende onderdelen. Twee toegangsplatformen leiden via twee bruggen naar de pontons. Op het ponton komt een drijvend, transparant paviljoen. Er komt ook een aansluiting met het bestaande ponton aan het Steenplein.

Kaaimuurstabilisatie

Om de band tussen de stad en de Schelde te herstellen, worden de Scheldekaaien in een nieuw kleedje gestoken. De stabilisatie van de kaaimuur past in de realisatie van het Sigmaplan, waarmee De Vlaamse Waterweg nv Antwerpen wil beschermen tegen overstromingen.

Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv: “Schepen zullen in de toekomst aan het ponton aanmeren en niet meer aan de bolders op de oude kaaimuur. Daardoor wordt er minder druk uitgeoefend op de oude muur en kunnen we die bijna volledig behouden. Het volstaat om de muur te verstevigen.”

De constructie van het ponton wordt in de loop van 2019 en begin 2020 gemaakt in een staalbouwatelier. Als alles vlot verloopt, wordt het cruiseponton in het voorjaar van 2020 via de Schelde tot aan het Steenplein gevaren en worden de verschillende onderdelen van de aanmeerconstructie nadien geplaatst. In het najaar van 2020 zijn de werken aan het ponton en de kaaimuur afgerond en kan de cruiseterminal verhuizen naar zijn nieuwe locatie.

De tijdelijke handelsvereniging Artes – Victor Buyck voert de werken uit. Het ontwerp van het ponton is van NEY & Partners.

Lees ook

  • BV
    04/10/2024
    Beckers Anoek Architecten
    Hooglede
  • CommV
    04/10/2024
    Maibud
    Zwevegem
  • BV
    04/10/2024
    Nour Invest
    Etterbeek