“Om de uitwisseling van warmte zo makkelijk en duurzaam mogelijk te maken, hebben we samen met de stad een warmteplan voor Antwerpen ontwikkeld”, vertelt Paul Vangheel, diensthoofd productteam Warmte bij Fluvius.
“Op basis van de aanwezigheid van grote warmteverbruikers en lokale duurzame warmtebronnen in de stad, bakenden we zones af die als eerste een warmtenet krijgen. We plannen verschillende warmtenetten verspreid over de stad, de zogenaamde warmte-eilanden. Door die eilanden te koppelen, vormen ze later samen één groot, stadsbreed warmtenet.” In de toekomst zal het water dat verhit wordt bij de fabrieken in Hoboken dus transporteren naar de woningen en bedrijven op Nieuw Zuid en Blue Gate.
Begin oktober staat er nog een tweede persing onder de spoorbedding op de agenda, ter hoogte van de wijk Groen Zuid. “En ook verder dit najaar zijn we nog volop aan de slag in de buurt, met onder meer werken ter hoogte van de Schroeilaan en Scheldelei. Als alles vlot verloopt, kunnen we de aanleg van het transportwarmtenet in Hoboken begin volgend jaar afronden”, aldus Vangheel.
Antwerpen klimaatneutraal
In haar klimaatplan voorziet de stad Antwerpen tegen 2030 50 tot 55% minder CO2 uit te stoten op haar grondgebied en om tegen 2050 een klimaatneutrale stad te zijn. “De aanleg van een warmtenet vormt een belangrijk speerpunt in het Antwerpse klimaatplan”, zegt schepen van leefmilieu Tom Meeuws. “De industrie in en rond onze stad produceert ongelofelijk veel restwarmte. Vandaag gaat die via koeltorens en schoorstenen verloren in de lucht, alsof je je woning wil verwarmen met alle ramen open. Door die restwarmte via een warmtenet te recupereren en naar de stad te transporteren, kunnen vele tienduizenden gezinnen op termijn hun woning fossielvrij verwarmen. Dit betekent een gigantische CO2-besparing.”