Het recordschip dat onder Noorse vlag vaart, kan 9.100 auto’s vervoeren en is zo’n 200 meter lang en 38 meter breed. Het heeft veertien dekken waarop het de voertuigen kan onderbrengen. De Hoëgh Aurora is bezig op zijn maidentrip langs verschillende grote Europese havens. Begin deze week lag het in Amsterdam en voordien deed het ook al Zeebrugge aan. “Momenteel gaat het vooral over mafi-werk zoals delen van kranen en andere indrukwekkende stukken”, zegt Ines Bommarez van ICO Terminals. “Er worden ook auto’s geladen, maar dat zijn er maar ongeveer 500. In Zeebrugge heeft hij zo’n 3.500 auto’s geladen en gelost. ICO is alleszins zeer blij dat het grootste schip ter wereld in twee weken tijd al voor de tweede keer bij ons ligt. Dat toont aan hoe belangrijk Belgische autoterminals en havens zijn.”
Rederij Hoëgh Autoliners gaat prat op het ecologisch vooruitstrevende karakter van zijn nieuwste vlaggenschip. Het beschikt niet alleen over 1.500 vierkante meter zonnepanelen, maar kan ook op walstroom worden aangesloten en is uitgerust met motoren die kunnen overschakelen op koolstofneutrale brandstof zoals groene ammoniak. Hoëgh Autoliners noemt het een “monumentale stap” richting nuluitstoot voor zijn schepen tegen 2040. De rederij heeft twaalf zulke schepen besteld, de Hoëgh Aurora is de eerste van die reeks die het ruime sop heeft gekozen.