Gin is bijzondere populair de laatste tijd. Je wordt duizelig van het ritme waarmee om de haverklap een ginmerk wordt geïntroduceerd. Voor het nieuwe HAVN was het dan ook meteen duidelijk dat het verschil moest gemaakt worden met een superieure kwaliteit, zowel op het gebied van smaak als in het ontwerp van de fles. Vier havensteden dienen als inspiratiebron om verfijnde signature flessen te ontwikkelen: Antwerpen, Kopenhagen, Marseille & Bangkok.
“We wilden gins creëren geïnspireerd op wereldhavens, waarbij je zonder verdere uitleg meteen hun oorsprong proeft”, zegt Steve Symons, serieel ondernemer achter HAVN. Hij klopte aan bij Antwerpse ontwerpster en creatief talent, Sas Adriaenssens, om unieke smaken te ontwikkelen. Sas Adriaenssens sloeg de handen in elkaar met chef Seppe Nobels van restaurant Graanmarkt 13 die de complexe smaakpaletten op niveau wist te brengen. Hij creëerde voor elk van de vier gins een bijpassend gerecht dat de subtiele smaken nog versterkt. De thuisstad Antwerpen associeert Adriaenssens met zwarte gietijzeren kookpotten waarin het ruikt naar Vlaamse rabarber en huiselijke aroma’s als kaneel en steranijs.
Rijke smaken vragen uiteraard ook een even luxueuze uitstraling: “Voor het ontwerp van de flessen gingen we niet over één nacht ijs”, vertelt Steve. “Elke fles kreeg een specifieke kleur en uitvoering die past bij het smakenpalet. Voor Antwerpen is dit matzwart. De verpakking maakt er een echte designer gin van. Bovendien zijn de flessen zo afgewerkt dat ze telkens anders schitteren in het licht.” Ondertussen werkt Sas aan de smaken van andere geselecteerde wereldhavens en Steve aan de nieuwe kleuren van die flessen.