‘Collaborative Urban Logistics & Transport’ (CULT) werd begin dit jaar opgestart om de impact van e-commerce op de Antwerpse binnenstad te verminderen. Door de leveringen van verschillende bedrijven te bundelen in sorteercentra aan de rand van de stad, moet het aantal bestelbusjes en bijgevolg de uitstoot in het stadscentrum verminderen. Bij de oprichtende leden zijn onder meer Delhaize, Telenet en Danone.
Meteen na oprichting was het samenwerkingsplatform al goed voor een kwart minder gereden kilometers en 90% minder uitstoot, klinkt het bij beheerder Tri-Vizor. Het platform werkt samen met bpost om de zogenoemde ‘last mile’ uitstoot vrij te doen, met cargofietsen en elektrische busjes. Op termijn willen de bedrijven ook werken met een of enkele vaste rondes per dag, om de impact van de stad nog verder te beperken.
Retailers en kmo’s
Hoe meer bedrijven samenwerken om hun leveringen met CULT te doen, hoe groter de efficiëntiewinst. Daarom stappen nu zes nieuwe bedrijven in het project. Het gaat om grote retailers AS Adventure, Fnac Belgium, Vanden Borre en Krefel. Daarnaast zijn er twee lokale kmo’s: de winkel voor ecologische bouwmaterialen Ecomat en Lombardia Food Creator, dat gezonde dieetproducten verkoopt.
Volgens Alex Van Breedam, initiatiefnemer en CEO van Tri-Vizor, staan nog meer bedrijven klaar om aan te sluiten, zeker ook van zodra er temperatuur-gecontroleerde transporten mogelijk worden.