SOUS schoot eind 2021 uit de Nederlandse startblokken. Wekelijks bestellen duizenden Nederlanders er een gastronomische box. Tijdens piekmomenten loopt het aantal naar verluidt in de tienduizenden bestellingen. “Wij willen met SOUS dé high-quality food marketplace van Europa worden”, aldus Thomas Scholte, co-oprichter van SOUS.
Ons land moet de volgende dominosteen worden. “Voor sterrenrestaurants en topchefs was thuisbezorging ondenkbaar, maar de coronacrisis bracht daar verandering in”, vertelt Scholte. “We speelden daarop in en creëerden een platform waardoor topchefs hun beste gerechten aan een veel groter publiek konden voorschotelen. Een volgeboekt restaurant of een te grote afstand vormen niet langer een obstakel. We hebben opties van 15 euro tot uitzonderlijke boxen van meer dan 100 euro per persoon.”
Het gastronomische niveau is volgens het bedrijf niet het enige dat SOUS onderscheidt van andere foodboxen. “Bij ons blijft je keuken proper. Je hoeft enkel de verschillende componenten enkel op te warmen en eventueel samen te voegen”, zegt Thomas Scholte.
Qua inhoud zullen de boxen gaandeweg gaan ‘verbelgischen’. “Nu worden de gerechten ontwikkeld door Nederlandse topchefs. We hebben al meer dan twintig chefs met een Michelinster waarmee we samenwerken, naast die vele andere topchefs die via ons hun signatuurgerechten aanbieden. Ondertussen lopen de eerste gesprekken met Belgische chefs. Ook met Antwerpse sterrenchefs die iedereen hier kent. Het is een kans om met hun keuken ook de hele Nederlandse markt te bereiken, zonder dat iemand de grens hoeft over te steken.”
Rijsttafel
Ron Blaauw, ooit goed voor twee sterren en het gezicht van de Nederlandse versie van Restaurant Misverstand, is één van de chefs die nu met SOUS samenwerkt. Ooit had hij een tweesterrenzaak, nu runt hij restaurantgroep Ron Gastrobar, waarmee hij opnieuw een Michelinster behaalde. Zijn topgerecht waarmee hij de Belgen wil verleiden: een Indonesische rijsttafel.
“Terwijl de Indonesische keuken een echt onderdeel is van de Nederlandse eetcultuur, blijkt zo’n rijsttafel voor veel Belgen nog compleet onbekend terrein. Ik zie het daarom als een missie om de Indonesische keuken op de Belgische menukaart te krijgen. Eerst via de boxen van Ron Gastrobar at Home, wie weet ooit met een restaurant”, zegt de bekende horeca-ondernemer, die in eigen land vier restaurants, vier streetfoodlocaties, een ijssalon, een productiekeuken en een kookstudio runt.
“In de rijsttafelbox zitten verschillende gerechten in één keer en zo proef je wat de Indonesische keuken allemaal te bieden heeft vanuit kleine sharingschaaltjes. Het is een explosie van smaken, geuren en kleuren. Het zijn pittige curry’s die worden afgewisseld met een zoeter aspect van de Javaanse keuken. We hebben de box authentiek spicy gemaakt, met kloten. Helemaal in de filosofie van hoe mijn schoonfamilie, die uit Java komt, kookt.”