Neem die term mee: nearshoring. Het gaat erom dat bedrijven hun activiteiten uit het Verre Oosten terughalen en opnieuw opstarten in Oost-Europa. De landen van het vroegere Oostblok zijn relatief dichtbij. Voor de logistieke sector liggen daar enorme opportuniteiten, stelt het VIL (Vlaams Instituut voor de Logistiek) in Berchem.
Samen met acht bedrijven brengt het VIL de opportuniteiten van nearshoring in kaart. “Het VIL wil een roadmap aanreiken die aangeeft welke verschillende stappen logistieke dienstverleners en producenten moeten volgen om concreet in te haken op deze logistieke uitdagingen”, legt Kris Neyens, projectleider van het nieuwe project, uit.
Produceren dichterbij de EU-afzetmarkt heeft veel voordelen: zo is het onder andere mogelijk sneller in te spelen op steeds meer dwingende consumenteneisen, de doorlooptijden worden korter en informatiestromen verbeteren. Ontwikkelingen op vlak van e-commerce maken dat het belang van klantenservice toeneemt. Klanten willen hun producten sneller en tegelijk aangepast aan hun specifieke behoeften.
De bedrijven die aan het project meewerken: Ahlers, Barco, DHL Supply Chain, DSV, Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, Groep Gheys, JAS Forwarding en Philips.