CEO van DP World Antwerp Gateway Dirk Van den Bosch is blij dat de nieuwe kranen zijn aangekomen, mits enkele weken vertraging. — © dvk CEO van DP World Antwerp Gateway Dirk Van den Bosch. Foto: dvk

Na zeereis van drie maanden verwelkomt DP World enorme containerkranen in haven

DOEL - In het Antwerpse havengebied heeft DP World Antwerp Gateway zaterdagmiddag drie nieuwe kadekranen verwelkomd. De gevaartes kunnen tot 26 containerrijen breed op een schip behandelen. Ze maken deel uit van een moderniserings- en uitbreidingsplan van DP World waarmee een investering van zowat 200 miljoen euro gepaard gaat.

Drie maanden geleden werden drie grote kadekranen die bestemd zijn voor DP World in de Waaslandhaven op een schip geladen in Shanghai. Nadat het schip enige tijd moest schuilen voor een storm net boven Algerije, is het zaterdagmiddag het Deurganckdok binnengevaren. De 92,5 meter hoge kadekranen waren al van ver buiten het Deurganckdok te zien en moesten met de grootste precisie naar de kade van DP World geloodst worden.

LEES OOK. Vingerscan wint aan populariteit in Antwerpse haven

Foto: Wim Kempenaers

Om de hoogspanningslijnen die over het water lopen niet te raken, moest het schip achterwaarts het dok binnenkomen. Eens voorbij de hoogspanningslijnen werd het schip opnieuw omgedraaid om vervolgens aan te meren. De drie kranen worden over rails van het schip op de kade gereden, een klus die tot zes uur tijd in beslag neemt.

LEES OOK. Schip met nieuwe kranen voor DP World vertrokken vanuit Shanghai

“Alle omstandigheden zoals weer, zichtbaarheid, wind en waterstand moeten perfect zijn”, zegt project manager Jef Lambregts. “De hele operatie duurt ongeveer een week. Daarna gaan we de kranen aansluiten op het hoogspanningsnet en alle systemen afstellen zodat we de eerste kraan in juli in gebruik kunnen nemen.”

 

Foto: Wim Kempenaers

Een kraan kost 10 miljoen euro, weegt 1.950 ton en kan tot 100 ton hijsen, is 92,5 meter hoog met de klap neer en 138 meter met de klap omhoog, heeft een hijshoogte van 52 meter en een reikwijdte van 71 meter waarmee ze containerschepen tot 26 rijen breed kan behandelen.

Wetende dat de grootste containerschepen ter wereld momenteel 25 rijen breed zijn, volstaat dat. Voorlopig dan toch. “De schepen worden steeds groter en groter, dus moeten we onze kranen daar aan aanpassen”, zegt CEO van DP World Antwerp Gateway Dirk Van den Bosch. “Het is indrukwekkend om te zien hoe de loodsen dit schip in het dok hebben gekregen.”

De nieuwe kadekranen passen binnen het investeringsplan van 200 miljoen euro om 30 procent extra containercapaciteit op de terminal te creëren. Volgend jaar worden er nog eens twee kadekranen geleverd en tegen 2026 zullen er op de kaai van DP World ook vijftien automatische stapelkraanmodules staan. De kranen draaien volledig op groene stroom die wordt opgewekt door de biogascentrale en de windmolen van het bedrijf.