De intrede van Douglas in België ging dus niet onopgemerkt voorbij. Hostessen in glitterpakjes en muntgroene pluimen op het hoofd zorgden meteen voor het spektakel waarvoor Douglas bekendstaat. Filiaalmanager Kris Bogaerts knipte het lintje waarna de overwegend jonge dames zich als wolven op hun prooi stortten. Gelukkig hadden zowel Douglas als het management van Wijnegem Shop Eat Enjoy voldoende medewerkers en bewakingsagenten voorzien om die stormloop enigszins geordend te laten verlopen.
Er waren dan ook meteen zaken te doen want nog dit hele openingsweekend heeft de van oorsprong Duitse beautyketen een reeks exclusieve promoties in de aanbieding. Zoals goedgevulde goodiebags, make-up touch-ups, gratis huidverzorgingsadvies en een nooit geziene testbank met producten waarvan er heel wat nog niet eerder te koop waren in België. Het gaat onder meer om e.l.f., Too Faced en Gucci.
Kylie
Wie niet opkijkt van de hype rond Douglas, is Chloë Vandenbussche, een influencer gespecialiseerd in lifestyle. “Douglas is echt wel een gamechanger”, vertelt de Gentse, nadat ze met haar smartphone wat beelden maakte voor een nieuw filmpje op TikTok. “Voor heel wat van de merken die hier nu gewoon beschikbaar en uit te testen zijn, moest ik vroeger de grens over. Neem nu Kylie, de make-uplijn van schoonheidskoningin Kylie Jenner. Haar producten zijn veganistisch en dierproefvrij, maar doen je toch stralen.”
Willem Duthler, CEO van de Duitse groep voor België en Nederland, ziet het graag gebeuren. “Ons assortiment is ongeëvenaard. We bieden hier 56 parfummerken, 44 merken voor huidverzorging en nog eens 26 merken die zich toeleggen op make-up aan. In totaal verdelen we ruim tienduizend artikelen. We waren al online aanwezig in België, maar Wijnegem is de ideale setting voor onze eerste fysieke winkel en wel eentje van meteen 450 vierkante meter groot. Bij deze feestelijke opening zijn we natuurlijk extra gul voor al die Vlaamse vrouwen die ons willen leren kennen, maar ik kan je nu al vertellen dat er ook in de loop van het jaar nergens anders zoveel staaltjes worden uitgedeeld dan bij Douglas.”
Twintig landen
“Na Wijnegem zal de Meir in hartje Antwerpen wellicht snel volgen”, kondigt Sander van der Laan al een verdere expansie aan van de groep waarvan hij sinds kort wereldwijd de grote baas is, met kantoor in Düsseldorf (D). En daar zal het niet bij stoppen. De cijfers van Douglas doen duizelen. De groep draaide het vorige boekjaar een omzet van 3,65 miljard euro. De nieuwe cijfers, die eerstdaags bekendgemaakt worden, maken gewag van een verdere groei.
Douglas heeft anno 2023 1850 winkels in twintig verschillende landen. In van der Laans eigen heimat Nederland alleen al zijn er negentig stores. Naast België, deed Douglas dit jaar ook haar intrede in Slovenië. Wie van der Laan kent – hij zorgde eerder voor het waanzinnige succes van de Action-winkels – weet dat het hier niet bij zal stoppen.
“Maar we verliezen de kwaliteit niet uit het oog”, verzekert van der Laan. “Neem nu ons plaatselijk team van liefst 32 medewerkers hier in Wijnegem. Weet je dat we in deze moeilijke tijden op de arbeidsmarkt vierhonderd sollicitanten kregen om onze equipe samen te stellen? Mensen willen graag bij ons werken. We laten ze meer doen dan schabben vullen. Ze krijgen een gedegen opleiding, een boeiende takenpakket en stralen uit waar Douglas en haar merken voor staan.”
Douglas Wijnegem, Wijnegem Shop Eat Enjoy eerste verdieping.