MSC wil verhuizen naar Deurganckdok

msc De Zwitserse rederij MSC, de nummer twee in de wereld  wil haar activiteiten in Antwerpen verder uitbouwen. MSC heeft het Havenbedrijf Antwerpen daarom gevraagd om dat aan het Deurganckdok te kunnen doen. Momenteel is MSC aan het Delwaidedok actief, waar het afgelopen jaar zowat 4,6 miljoen containers (TEU) verwerkte. Daamee is het ook het grootste containerbedrijf binnen de haven.

MSC vraagt reeds verscheidene jaren uitbreidingsmogelijkheden. De MSC-terminal aan het Delwaidedok zit immers barstensvol.  Het bedrijf onderhandelde jarenlang en zonder succes over een overname van de Noordzee- of Europa-terminal. Het voorbije half jaarging de voorkeur duidelijk steeds meer naar het Deurganckdok waar PSA de noordelijke kade in concessie heeft en DP World de zuidelijke.

Voor MSC lagen enkele scenario’s op tafel:een totale verhuzing, desnoods naar het buitenland of een gedeeltelijke verhuizing naar de Europaterminal. Maar een opsplitsing zou heel erg onrendabel zijn omdat MSC veel goederen rechtstreeks op de kade overslaat  naar andere MSC-schepen.

 Het Antwerpse Havenbedrijf zal de aanvraag nu onderzoeken. Daarom zal “op een transparante en open manier” een toetsing in de markt georganiseerd worden, zodat duidelijk wordt of er zich naast MSC nog andere belangrijke gelijklopende opportuniteiten zouden aandienen. De raad van bestuur heeft daarvoor groen licht gegeven.

Voor MSC, dat aan het Delwaidedok haar Europese hub heeft uitgebouwd, biedt deze locatie op rechteroever geen groeipotentieel meer. Daarom opteert MSC voor het Deurganckdok, waar het de trafieken van MSC en P3 (het operationele samenwerkingsverband tussen de drie grote rederijen Maersk, MSC en CMA CGM) wil laten behandelen op de bestaande PSA-terminal, met vraag tot uitbreiding van de capaciteit.

Niet alleen capaciteitsgebrek zou aan de basis liggen van de vraag.  De rederij wil ook schepen van 16.000 en 18.000 containers (TEU)  gaan inzetten waardoor  de behandeling achter de Berendrechtsluis  niet langer compatibel is.

Het Havenbedrijf gaat nu ook al aftoetsen “welke mogelijkheden zich aandienen om in de toekomst een invulling aan het Delwaidedok te geven, onder voorbehoud van een latere, formele marktraadpleging, indien MSC naar het Deurganckdok zou verhuizen”.

Alles is in een stroomversnelling gekomen omdat de drie grootste rederijen ter wereld onlangs beslisten om hun krachten te bundelen op de trafiek tussen het Verre Oosten en Europa. De nieuwe P3-alliantie besliste in dit opzicht om meer op Antwerpen te varen. Dit zou al gebeuren vanaf het tweede kwartaal van 2014.

Het is in dit licht dat de haven van Antwerpen razendsnel besliste  “de markt te bevragen.” “We gaan hier correct mee omgaan” zei topman Eddy Bruyninckx. “We zullen dus alle operatoren en gebruikers vragen of ze nog andere plannen hebben.”

Die bevraging zou reeds eind dit jaar moeten afgerond zijn.

Wat dan met het Delwaidedok? Dat komt op termijn vrij en wie wil met de huidige schaalvergroting van de containerschepen nog achter de sluizen komen? Sommige havenwerkgevers stelden zich ook al de vraag over de juridische kantjes van de concessies. MSC is immers voor 50% concessiehouder in het Delwaidedok. Wordt dit opgegeven? En wil  MSC concessierechten verwerven in het Deurganckdok waar nu de concessie voor tientallen jaren toegekend zijn aan anderen?

DP World

DP World en Antwerp Gateway zijn van hun kant op de hoogte van de discussie die binnen de raad van het Gemeentelijk Havenbedrijf loopt en kijkt uit nar een constructieve dialoog met betrekking tot het bezoek van MSC.

DP World en Antwerp Gateway zijn reeds geruime tijd in gesprek met het Havenbedrijf rond de behandeling van P3 aan het Deurganckdok. Daarbij zijn verscheidene scenario’s aangereikt waarbij naar een maximale win-win wordt gestreefd bij de bestaande concessiehouders en waarbij de capaciteit ook optimaal benut wordt. Hierbij werd reeds rekening gehouden met een verhuis van MSC nar het Deurganckdok.

De verankering van MSC aan het Deurganckdok is een scenario waar we reeds verscheidene jaren rekening mee houden, zegt Rob Harrison van DP World. “Het spreekt voor zich dat het Deurganckdok uitermate geschikt is voor de behandeling van ULCS schepen. Dit is ook een van de redenen waarom DP World haar containeractiviteiten aan het dok geconsolidereed heeft. Wij zullen de verhuiios dan ook aangrijpen om versneld onze capaciteit uit te breiden en samen met de haven te groeien.”