MSC mag verhuizen naar Deurganckdok

bootjetochDe rederij MSC krijgt de officiële toelating om te verhuizen van de rechter- naar de linkeroever in de haven van Antwerpen. MSC wil naar het Deurganckdok waar het aan de terminal van PSA zijn mammoet schepen wil laten aanleggen. Het Antwerpse havenbestuur heeft de operatie goedgekeurd om MSC “op die manier te verankeren in de Scheldestad.”

MSC is enkele tijd geleden samen met zijn concurrenten Maersk Line (AP MÖller-groep) en CMA-CGM in het zogenaamde operationele samenwerkingsverband P3 gestapt. Daardoor zal MSC meer containers binnenkrijgen terwijl de bestaande capaciteit aan het Delwaidedok op Rechteroever nu al uitgepunt is. MSC heeft daarom gevraagd om naar het nieuwe Deurganckdok te mogen verhuizen waar nog wél voldoende capaciteit aanwezig is. MSC is de tweede grootste containerrederij van de wereld en in dit opzicht de belangrijkste klant van de Antwerpse haven.

Antwerpen ontvangt nu de Lion en de Silk services van MSC en de AE2 service van Maersk. Binnen P3 zou nu ook de Swan service van MSC naar Antwerpen komen waardoor de facto in vier loops van de P3 komt in plaats van tot nog toe in slechts drie. Op die manier zal het aantal aangevoerde containers dus stijgen.

Bijkomend probleem is die vaststelling dat binnen de P3 constructie meer schepen van 16.000 tot 18.000 TEU zullen varen. Die kunnen achter de sluizen van het Delwaidedok niet binnen. Het Deurganckdok kan die schepen wèl aan.

De beslissing om MSC de toelating te geven om te verhuizen is ingegeven door de vaststelling dat de rederij op die manier sterk verankerd kan worden in Antwerpen. MSC had eerder immers vooropgesteld dat het in de operatie van P3 Antwerpen als Europees platform ziet.
Verkeer

In havenkringen wordt ondertussen de vrees uitgesproken dat de overbrenging van MSC naar linkeroever op termijn nog meer verkeersproblemen voor Antwerpen met zich zal brengen. De containers van vier loops moeten nu immers de ring op en zullen de congestie nog meer in de hand werken.

Het havenbestuur meent dat dit niet het geval zal zijn. Studies hebben eerder al uitgewezen dat slechts 18% van het verkeer op de Antwerpse ring vrachtverkeer is. Van dat cijfer is slechts 4,6% havengerelateerd vrachtverkeer. Bovendien is bij de ontwikkeling van het Deurganckdok rekening gehouden met verkeersstromen als gevolg van een optimale bezetting van het dok.