Met een omzet van 42 miljoen euro is de Molenbergnatie aan een voorzichtig herstel toe. Het Antwerpse bedrijf heeft moeilijke tijden achter de rug. Cor Boonstra, de ex-topman van Philips maakt als nieuwe eigenaar van de onderneming zijn reputatie waar. De Molenbergnatie had nood aan een sterke kapitein op de brug en die staat er duidelijk weer.
Met meer dan 150 jaar geschiedenis in de haven van Antwerpen heeft het er enkele jaren terug even naar uitgezien dat de Molenbergnatie er het bijltje zou moeten bij neerleggen. Het bedrijf was weggezakt in algemene lethargie en zag zijn marktposities zwaar ondergraven.
Sinds de uitkoop van de vorige natiebazen waardoor het bedrijf onder de leiding kwam van één man, Cor Boonstra steekt er duidelijk weer een lijn in de ontwikkelingen. Boonstra was de man die destijds Philips weer op het rechte spoor zette. Hij kwam als zoon uit een koffiefamilie eerder toevallig de Molenbergnatie binnengerold. Tot hij zag dat het met het bedrijf verkeerd dreigde te lopen en hij de andere natiebazen uitkocht. Sindsdien zit het bedrijf weer stevig in de markt. Het dagelijks management is in handen van Matthias D’hondt. De natie stelt zo’n 50 mensen tewerk. Het bedrijf heeft ook vertakkingen in Spanje en Vietnam.
De Molenbergnatie heeft vooral een sterke marktpositie in de zogenaamde soft commodities, thee, noten, spêcerijen maar vooral ook koffie. Koffie is na olie een van de belangrijkste grondstoffen van de wereld. Het is dan ook niet helemaal toevallig dat de haven van Antwerpen een toonaangevende rol speelt in de koffiehandel. De Molenbergnatie heeft in dit opzicht altijd een voortrekkersrol gespeeld. In die mate dat de verhandeling van koffie in de haven ingeraamd werd in een totaal dienstenpakkeet waarbij ook de administratieve verwerking van de activiteiten ingebracht werd. De Molenbergnatie functioneert in dit opzicht bv. ook als douanedeclarant. Transport en distributie maken mee deel uit van de service.
De Molenbergnatie doet anderzijds ook in de behandeling van stukgoed. Ijzer en staal bv. Nieuwe auto’s en tweedehandswagens.
Met een bedrijfsresultaat over 2012 van 1,230 miljoen euro (2011: 979.000 euro) en een nettowinst van 878.000 euro (2011: 624.000 euro) is het rendement op het geïnvesteerde kapitaal nog relatief beperkt. Maar na al die jaren is er duidelijk beterschap op komst.