Molco viert 70 jaar

taart Molco wordt dit jaar 70. Molco is met zijn fabriek in Aartselaar een producent van zogenaamde bake-off bakkerijproducten, diepgevroren bakkerijproducten voor de ambachtelijke bakker en de voedingsbedrijven. Molco maakt vandaag deel uit van de groep Rhöne Capital die zelf de groep CSM Bakery Solutions aanstuurt.

Molco
heeft al een bewogen geschiedenis achter de rug. Het bedrijf werd in 1945 opgericht door Johan Mol in Antwerpen. Het was toen niet veel meer dan een garage, waar hij biscuitpoeders begon te mengen en zo zijn allereerste mix op de markt bracht. Bestellingen werden met een bakfiets tot bij zijn eerste klanten gebracht.

In 1968 werd de productiesite in Aartselaar opgericht, nog steeds een van de belangrijkste bake-off fabrieken van Europa. In 1992 kwam het bedrijf in handen van de Nederlandse multi Unilever die de entiteit in 2000 doorschoof naar de groep CSM.

De productie aan halffabrikaten voor broodjes, koffiekoeken en croissants draait al die jaren op volle toeren. In die mate dat onlangs nog verscheidene extra personeelsleden in dienst genomen werden. De productie-eenheid in Aartselaar wordt mee aangestuurd vanuit Merksem waar de administratie van CSM gevestigd is in de vroegere fabriek van Solo.

“De ambachtelijke bakker is het vandaag vooral om zijn professionele uitstraling te doen maar hij kiest daarnaast ook voor gemak en kwaliteit, stelt Ingrid Vandenwijngaert, de channel marketeer ambachtelijke bakkerij van het bedrijf. “In dat kader denken wij ook mee met de bakker en bieden we hem een toegevoegde waarde in totaaloplossingen met een kwalitatief assortiment aan producten en service. Het goede contact met de ambachtelijke bakker is van belang om zijn noden en behoeften te kennen, maar evenzeer zijn ook marktontwikkelingen opvolgen en marktonderzoeken van belang om hem te helpen toegevoegde waarde aan zijn klant te geven.”

Molco heeft een uitgebreid productengamma van verfijnde viennoiserie en hartige bladerdeegproducten tot brownies, muffins en brood. Daarnaast streeft het merk naar een zo duurzaam mogelijk assortiment, op gebied van verpakking én ingrediënten. “Alle producten bevatten natuurlijke geur-, kleur- en smaakstoffen en zijn GMO*-vrij, zegt Carolien Plevier, channel marketeer foodservice.

“Zowel binnen de bakkerij als de foodservice staan de consumentenbestedingen onder druk, veelal ten gunste van de retail. Bakkers en ook broodjeszaken leven sinds jaar en dag van klanten uit hun nabije omgeving. Maar die kopen hun lunch, tussendoortjes, brood en viennoiserie steeds meer in warenhuizen,” legt Carolien Plevier uit.

Foto:
Molco blaast dit jaar 70 kaarsjes uit. En daar hoort naar aloude bakkerstraditie taart bij! Een levensgrote zelfs, helemaal gemaakt van bekende Molco-producten: viennoiserie, brood, zoete en hartige producten. Het volledige bakkersteam van Molco werkte eraan mee en de taart wordt ingezet als pronkstuk op verscheidene evenementen.