Moderne voetbalstadions trekken meer supporters

ghelamcoLierse zou allicht meer supporters naar het stadion krijgen en ook Antwerp zou zeker nog beter doen. Het succesverhaal van kersvers kampioen AA Gent is ongetwijfeld dat van de Ghelamco arena. De supporters van Gent geven het stadion van hun favoriete club gemiddeld 8,8 op tien. Daarmee scoort de thuishaven van AA Gent het best van alle stadions in ons land. Dat blijkt uit een onderzoek van technologiefederatie Agoria, dat door iVOX werd uitgevoerd bij 7085 Belgische voetballiefhebbers.

Ter vergelijking: het Koning Boudewijnstadion, de huidige thuisbasis van de Rode Duivels, scoorde slechts 5,9 op 10. “Het sportieve succes van AA Gent werd in grote mate mogelijk gemaakt dankzij de bouw van de Ghelamco Arena,” zegt Marc Lambotte, CEO van Agoria. “Het Belgische voetbal heeft nog heel wat onaangeboord potentieel. Uit onze enquête blijkt nog dat bijna negen op tien Belgische voetbalfans vaker naar het voetbal zouden gaan als de profclubs meer zouden investeren in hun stadioninfrastructuur en fanbeleving.”

5,8 op 10: dat is de gemiddelde score die de Belgische voetbalfan geeft aan de voetbalstadions in ons land. AA Gent (8,8 op 10) en KRC Genk (8 op 10), niet toevallig twee clubs die de voorbije jaren veel hebben geïnvesteerd in hun stadions, scoren het best bij hun supporters. En er beweegt intussen ook wat. Na AA Gent, hebben ook Zulte-Waregem (reeds één tribune afgewerkt), KV Mechelen en KV Oostende tijdens het voorbije seizoen investeringsplannen voorgesteld voor de uitbreiding van hun stadions.

En de Belgische voetbalsupporter is vragende partij, zegt Lambotte: “Op de vraag ‘Zou je vaker naar het voetbal gaan als ze de pijnpunten aanpakken?’ antwoordt 87% van de stadiongangers ja. “Twee derde van deze mensen, gaan maar een paar keer per jaar naar het voetbal. Ze kennen de weg dus, maar ze zouden veel vaker gaan als de clubs hun wensen ter harte nemen.” zegt Lambotte. Met name investeringen in parking en bereikbaarheid, comfortabele tribunes, veiligheid, sanitair en netheid en sfeer en randanimatie staan hoog op het verlanglijstje van de voetbalfan.

Bovendien is er ook nog heel wat onaangeboord potentieel bij mensen die nu niet naar het voetbal gaan. Daar zegt 74% wel naar het voetbal te willen gaan als er wordt geïnvesteerd in de door hen aangehaalde punten. Bijna zes op de tien voetbalfans is ervan overtuigd dat het ook sportief beter zou gaan met onze voetbalclubs als ze investeren in hun infrastructuur en fanbeleving.

“Als we erin slagen de voetbalstadions in ons land te moderniseren, zal de Belg vaker naar het voetbal gaan, sneller iemand meenemen en is hij ook bereid hier meer voor te betalen,” zegt Marc Lambotte van Agoria. “Het is nu aan het Belgische voetbal om de uitdaging aan te gaan. De technologiebedrijven in ons land, verenigd in de Sports Technology Club, hebben de internationale ervaring om de clubs daarbij te helpen. De voetbalfan verwacht alvast dat dit een positieve impact zou hebben op de sportieve resultaten. We zijn ervan overtuigd dat de modernisering van onze stadions een win-winsituatie voor iedereen is.”