Volgens een peiling van Mode Unie en Unizo bij 143 respondenten hebben de zelfstandige modewinkels dit voorjaar gemiddeld 6 procent minder verkocht in vergelijking met precoronajaar 2019.
“Geen positief cijfer, maar langzaamaan klimt de zelfstandige modesector uit het diepe coronadal en dat geeft hoop”, zegt directeur van Mode Unie Isolde Delanghe. In 2020 lag de verkoop in vergelijking met 2019 nog 40 procent lager en vorig jaar verkochten modehandelaars gemiddeld 23 procent minder dan voor de coronacrisis.
Beperkte prijsstijging
Ook bij de modeketens ligt de trafiek nog steeds 10 tot 15 procent lager dan in 2019. Bovendien kon de sector de afgelopen jaren de prijzen niet aanpassen aan de inflatie, terwijl hun kosten wel mee evolueren. Terwijl producten en diensten gemiddeld 21 procent duurder zijn geworden tegenover 2013, zijn kledij en schoeisel en lederwaren respectievelijk 3,24 en 8,36 procent duurder geworden, legt Comeos uit.
Mode Unie geeft aan dat de vele feestgelegenheden, festivals en het zonnige weer in april en mei aangezet hebben om nieuwe kledij, schoenen en lingerie te kopen. “Maar twee goede maanden en een drukke braderij maken geen volledig seizoen goed”, zegt Delanghe. Comeos meldt dan weer dat de laatste week van mei moeilijk was, maar dat juni goed is gestart door het goede weer.
Duurder winkelmandje
De sectororganisaties zien ook dat de consument bewuster koopt. Hij koopt minder stuks en gaat doelbewuster shoppen, en kwaliteit, duurzaamheid en Belgische mode winnen aan belang. De gemiddelde waarde van het winkelmandje ligt dan ook een pak hoger dan voor corona, zegt Comeos. Dat er nog steeds minder volk in de winkelstraten rondloopt dan voor corona, wordt gecompenseerd door een hoger gemiddeld ticket.
De zelfstandige modehandelaars schatten de soldenverkoop gematigd in. 57 procent denkt evenveel of beter te verkopen dan in 2019, 43 procent neemt een afwachtende houding aan en ziet mogelijk een mindere verkoop dan voor corona. Modehandelaars hopen dat het mooie weer de consument zin doet krijgen om zijn zomerkast aan te vullen en op reis te gaan met heel wat nieuwe items in de koffer.
Toch weet Mode Unie dat heel wat consumenten voorzichtig aankopen: de schrik rond de stijgende energieprijzen en de aanslepende oorlog blijft bij velen aanwezig.
Tot slot blijkt dat zelfstandige modehandelaars gemiddeld starten met een soldenkorting van 33 procent, wat in de lijn ligt van de voorbije jaren. De modekens starten met normale kortingen van 20 tot 30 procent.