Mobicells van Dragintra bekroond

dragintraFleetleverancier Dragintra uit Kapellen wint met Mobicells de Fleet Innovation Award 2014. De Fleet Innovation Award for Suppliers beloont een vernieuwend project dat werd gelanceerd door een fleetleverancier in België. Het project moet de vlootbeheerder helpen om de economische, ecologische of mobiliteitsaspecten van het vlootbeheer te optimaliseren. Dragintra won diezelfde prijs eerder al in 2008 met zijn softwaresysteem voor het beheer van autoparken, Fleet Pack.

Mobicells richt zich op projecten rond alternatieve duurzame mobiliteit. Het gaat erom bedrijven te begeleiden waar nodig bij de voorbereiding van het mobiliteitsproject en het operationele en strategische beheer ervan. Cruciaal hierbij is de vereenvoudiging van de adminsitratieve verwerking van de gekozen mobiliteitsmix. Dit is mogelijk door gebruik te maken van de Mobicells Mobility App die via de smartphone van een gebruiker volautomatisch het gekozen transportmiddel en de gereden afstand detecteert. Vandaag gaat het immers niet langer enkel meer om de auto. Dragintra oriënteert zich in zijn globale aanpak net zo goed naar de fiets en het openbaar vervoer. Die alternatieve vervoermiddelen worden mee ingebouwd in het systeem.

De werknemer krijgt via de App feedback over de gereden ritten, de CO2 uitstoot en het mobiliteitsbudget. De werkgever krijgt via de webapplicatie de mogelijkheid om maandelijks data door te sturen naar payroll voor verwerking van bvb. de fietsvergoeding en om rapporten samen te stellen.

Dragintra is autobedrijf gegroeid uit de wereld van de autoleasing. Het ging er van bij het begin in 1999 om software-ondersteuning uit te werken voor het operationele en het financiële proces van het autoparkbeheer. In het bedrijf werken ondertussen IT-specialisten, accountmanagers en back officers samen in een gemotiveerd team. Dragintra werkte ondertussen voor klanten als Coca-Cola, Sara Lee, Accenture, GFK, SAP, Pioneer e.a.

In een breed uitgewerkt gesprek met het blad Autolease Wereld tekende general manager Bart de Hoog eerder al het belang uit van Mobicells. Vandaag met de trein naar de klant en morgen met de fiets naar het werk. Gisteren in het gure weer alle ritten met de auto afgelegd. “Als je als bedrijf deze flexibiliteit wil bieden dan kijk je tegen een berg administratie aan”, zegt de general manager.

Bovendien wil je weten of de hele operatie duurder dan wel goedkoper is dan een leaseauto. De Hoog: “Om een dergelijk project vlot te kunnen uitrollen heb je niet enkel een competente partner nodig maar ook de tools om het administratieve werk te doen.”

Het kiezen voor alternatief vervoer moet uiteindelijk tot doel hebben de mobiliteitskosten te drukken en de carbon footprint te verminderen. Maar veel werknemers denken er niet over na. De (lease)auto als vanzelfsprekendheid. Dat alternatieven vaak gezonder zijn, veel minder CO2 uitstoten en veelal ook goedkoper, daar is men zich nauwelijks van bewust. “Werk aan de winkel dus om mensen bewust te maken en draagvlak te creëren binnen de onderneming voor veranderingen”, aldus De Hoog.

Wie er binnen een onderneming aan moet geloven? In principe iedereen, zegt De Hoog. Maar de doelgroep bij uitstek is de werknemer die een vaste werkplek heeft en dagelijks naar kantoor komt zonder dat hij of zij op pad moet voor afspraken. Voor hen worden één of meerdere alternatieven voorgesteld; van een fietsenplan tot het organiseren van carpoolen met een collega.

Maar ook de mensen met een auto van de zaak die veel op de weg zitten, kunnen vaker met de trein naar de klant of met de fiets naar het werk als er geen afspraken die dag zijn. Door het lager gereden aantal kilometers kan bij de herberekening van het leasecontract geld uitgespaard worden.

De Hoog: “Om dit verhaal inzichtelijk te maken moet je twee componenten registreren: het woon-werkverkeer en de kosten. De kosten bestaan in de meeste gevallen uit een maandelijks contract- of abonnement voor de toegelaten vervoerstypes. De verplaatsingen worden geregistreerd door de Mobicells app op de smartphone. Handmatig rapporteren, daar geloven we niet in.”

Als eenmaal de ritgegevens en de kosten in het systeem zitten, kan er worden gemeten en gestuurd. Aan de hand van de rapportage kan je optimaliseren: welke abonnementen worden niet of nauwelijks gebruikt? Welke mensen benutten alternatieven voluit en welke mensen blijven vasthouden aan hun oude gewoontes? Welke CO2-besparingen hebben het bedrijf of de afdelingen kunnen realiseren?

De Hoog: “We zien dat het competitieve element soms tot mooie resultaten kan leiden. Afdelingen die het tegen mekaar opnemen om een zo groot mogelijke CO2-besparing te realiseren bijvoorbeeld.”

Ook het financiële plaatje is belangrijk, benadrukt De Hoog in het gesprek met Autolease Wereld. “CO2 besparen is dan wel een mooi doel op zich maar kostenbesparing is minstens zo belangrijk. Met de ingebouwde rapportage krijg je de getallen mooi inzichtelijk en wordt het beheer van mobiliteitsbudgetten weer een stuk eenvoudiger. Uiteraard kunnen gegevens ook geëxporteerd worden voor verwerking door Payroll in landen waar dit om fiscale redenen noodzakelijk is.”

Dragintra wil met Mobicells een voortrekkersrol spelen op dit gebied. Het systeem is overigens ook prima geschikt om rapportages te maken met data afkomstig van verschillende aanbieders. Veel fleetowners werken nu eenmaal met meerdere mobiliteitsleveranciers. Allemaal leveren ze ‘eigen’ rapportages, Mobicells smeedt ze tot één.

De Hoog: “Het beheren van de volledige mobiliteitsmix met alle aspecten die daarbij behoren, is een enorme groeimarkt. En er is nog veel mogelijk. Zo denken we er aan om in de toekomst ook het gezondheidsaspect mee te integreren in het systeem. Daar heeft tenslotte iedereen baat bij”.

De volledige integratie van Mobicells gebeurt in vier stappen: eerst is er een voorstudie waarbij de mobiliteitsprofielen in kaart worden gebracht. Vervolgens is er de setup en integratie van de software en het aanpassingen van de mobiliteitspolicy. Dan de go-live gevolgd door een optimalisatieronde. De Hoog: “Net zoals bij de andere diensten van Dragintra is ook hier cherry-picking mogelijk. We kunnen de klant in één aspect bijstaan of het hele traject uitrollen.”