De joint venture Femern Link Contractors, met DEME uit Zwijndrecht en het Brusselse CFE als projectpartners, heeft voorwaardelijke contracten gesloten met de Deense regering voor het ontwerp en de bouw van ’s werelds langste afgezonken weg- en spoortunnel, de Fehmarnbelt verbinding tussen Denemarken en Duitsland. DEME en CFE behoren mee tot de invloedssfeer van de Antwerpse holding Ackermans en van Haaren.
De internationale joint venture heeft drie contracten gewonnen: twee contracten m.b.t. de bouw van de afgezonken tunnel en de fabriek voor de productie van de prefab tunnel elementen en een derde contract m.b.t. de bouw van de toegangsstructuren, tolgebouwen, bruggen en hellingen. De drie contracten hebben een gezamenlijke waarde van 3,4 miljard euro.
De joint venture bestaat uit volgende partners: VINCI Construction Grands Projets (hoofdaannemer voor de tunnelcontracten), Per Aarsleff Holding (hoofdaannemer voor de toegangsstructuren), Solétanche-Bachy International, CFE, Wayss & Freytag Ingenieurbau, Max Bögl Stiftung & Co, BAM Infra en BAM International.
De joint venture heeft Dredging International uit de DEME groep aangeduid als onderaannemer voor de tunnelcontracten en COWI als consultant voor de drie contracten.
Met de keuze voor Dredging International uit Zwijndrecht beschikt Femern Link Contractors over een partner die een ruime expertise heeft op vlak van het reinigen van tunnelsleuven en onderhoudsbaggerwerkzaamheden, het met grote nauwkeurigheid installeren van funderingsbedden op grote diepte, het gecontroleerd steenstorten en het aanbrengen van beschermingslagen bij maritieme bouwwerken.
Tijdens de uitvoering van het project zullen er bovendien verdere opportuniteiten zijn voor andere DEME-filialen zoals DEME Building Materials (DBM) dat gespecialiseerd is in het leveren van mariene aggregaten voor de productie van beton en DEME Infra Marine Contractors (DIMCO) actief in civiele maritieme bouwwerken.
Binnen de contractwaarde van €3,4 miljard hebben DEME en CFE een gezamenlijk aandeel van €700 miljoen.
De 18 km lange Fehmarn tunnel verbindt Denemarken (Lolland Falster) met Duitsland (Schleswig Holstein) en wordt ’s werelds langste afgezonken weg- en spoortunnel. De nieuwe aansluiting verkort de reistijd tussen beide kusten tot 10 minuten met de auto en 7 minuten met de trein. Momenteel is er enkel een veerbootverbinding die een uur duurt of een 160 km lange omweg via de autosnelweg doorheen het Deense Jutland.
Het Fehmarnbelt tunnelproject is één van Europa’s grootste infrastructuurprojecten.