Milcobel, de grootste coöperatie van melkveehouders investeert in de komende jaren tot 150 miljoen euro. Op de site van Kallo waar ook de hoofdzetel gevestigd is komt er een nieuwe poedertoren. Het gaat dan om een investering van 70 miljoen euro.
Milcobel wil uitbreiden en vernieuwen. De investeringen volgen op de fundamentele herstructurering van de groep waarbij oa. ook de organisatie van de groep veranderd werd. De coöperatieve bestond vroeger uit vijf bedrijven die bijna helemaal autonoom functioneerden. Daarboven stond een raad van bestuur. Volgens ceo Eddy de Mûelenaere ontbrak het daarbij aan synergie tussen de verschillende entiteiten. Daardoor werd er veel tijd verloren om tot een onderlinge afstemming te komen, stelt hij in een gesprek met de Voka-Tribune, een blad van de werkgeversfederatie Voka.
Ondertussen is Milcobel omgebouwd tot een groep met drie divisies met daar bovenop een administratieve structuur. Het gaan dan om de ijsjesproducent Ysco, de kaashandel Dupont en Milcobel Zuivel. De omzet van de groep wordt op 1 miljard euro geschat.
Volgens de Mûelenaere is dit ondertussen nog maar een deel van de turnaround. De groep wil in de groeiende markt ook investeren in nieuwe markten zoals mozzarella voor B2B- verkoop en consumentenkazen zoals Nazareth en Brugge. Milcobel gaat er vanuit dat de zuivelmarkt in de komende jaren 15 tot 30% kan groeien. “Wij zullen klaar zijn om mee te evolueren met een van de weinige sectoren die wereldwijd nog kunnen blijven groeien.”