Milcobel, de coöperatie van melkveehouders is aan de uitbouw van een versterkt managementteam toe. “Onze directie kreeg daartoe de uitdrukkelijke opdracht van de raad van bestuur”, stelt directeur Eddy Leloup. “Milcobel wil de organisatie op scherp stellen en in dit opzicht de toekomst voorbereiden.”
2012 was een bar slecht jaar voor Milcobel. Het negatieve resultaat werd vertaald in een zwakke melkprijs voor de aangesloten melkveehouders. Sindsdien werd vanuit Kallo alles in het werk gesteld om de resultaten te verbeteren. Met succes want de gemiddelde melkprijs is ondertussen boven het Europese cijfer uitgeklommen. “We kunnen onze aangesloten melkveehouders ondertussen een vorm van supplementaire uitbetaling garanderen, een dividend uitbetalen en tevens de reserves van het bedrijf opvoeren.”
“We kunnen het daar nu evenwel niet bij laten”, zegt Eddy Leloup. “We moeten ook op lange termijn denken en onze activiteiten in die mate herstructureren dat de toekomst verzekerd blijft. Vandaar de voorstellen om ons managementteam te versterken en de groei van onze organisatie om te zetten in een flexibele beslissingsstructuur.” Milcobel wil in dit opzicht een group purchasing manager aanstellen, een group hr manager en een group manager project engineering.
Milcobel raamt de omzet voor het afgesloten boekjaar 2013 op zo’n 900 miljoen euro. De onderneming stelt 1800 mensen tewerk.
De groep is opgebouwd uit vier divisies met Belgo-milk (boter, melkpoeder en kaas), Inza (consumptiemelk), Dupont/Caral (kaas) en Ysco (roomijs).