Micheline Van de Voorde uit Schoten is een van de drie genomineerden voor de Womed award. Het gaat om een organisatie van de vzw Markant en Unizo die succesvolle vrouwelijke ondernemers in het zonnetje wil zetten. Micheline Van de Voorde zette het bedrijf Saisons op en neemt het voor de award op tegen Annick Brems uit Mechelen en Nathalie Sintobin uit Ardooie.
“Vlaanderen heeft heel wat straffe onderneemsters die niet altijd in de spotlight treden. Met de uitreiking van de Womed Award, die dit keer bewust op Internationale Vrouwendag valt, willen we deze vrouwen in de kijker zetten en hen zo andere vrouwen laten inspireren. Er is nood aan dergelijke sterke rolmodellen. Dat deze er absoluut zijn, bleek uit het feit dat we maar liefst 37 kandidaturen die we ontvingen.“ zegt Lieve Droogmans, algemeen voorzitter van Markant vzw.
Het grote publiek kan vanaf nu tot en met 3 februari op zijn favoriete kandidate stemmen via www.womedaward.be. De eigenlijke prijsuitreiking vindt plaats op 8 maart in Brussel, waar de winnares haar prijs overhandigd krijgt door Minister Muyters.
Voor deze 17de editie werden de finalistes geselecteerd door een vakjury. Het gaat om
* Micheline Van de Voorde van Saisons uit Antwerpen: Micheline Van de Voorde (54) wilde een vrouwvriendelijk bedrijf waar vrouwen zich goed voelen, zich kunnen ontplooien en alle kansen krijgen om succesvol te zijn. In 2005 richtte ze Saisons op. Saisons verdeelt het Spaanse cosmeticamerk Germaine de Capuccini in de Benelux aan schoonheidsinstituten, wellnesscentra en scholen. Saisons levert niet alleen producten. Het zorgt er ook voor dat schoonheidsspecialisten succesvol worden in hun eigen zaak door de ondersteuning en de service die het biedt: een dynamische marketingondersteuning, commerciële begeleiding, trainingen… Saisons heeft 13 mensen in dienst.. Micheline wil andere vrouwen vooral stimuleren om niet te twijfelen aan zichzelf en ervoor te gaan. Ze wil ook laten zien dat je niet altijd universiteit moet gedaan hebben om er te komen in het leven.
* Annick Brems van Kinderopvang in je buurt uit Mechelen: Annick Brems (42) startte in 2006 met 1 kinderdagverblijf. Intussen zijn dat er 10 in 5 verschillende gemeenten, goed voor de opvang van 278 kindjes. Annick wil een kinderopvang creëren die vooruitkijkt op de noden van de hedendaagse tweeverdieners. Omdat die tweeverdieners niet altijd een nine-to-five job hebben, paste Annick de openingsuren aan van 6.30u tot 20u. Zo moet niemand zich haasten om op tijd te zijn. Voor haar 34 werknemers, streeft Annick naar een goede werk-privébalans. Ze probeert hieraan tegemoet te komen door bijvoorbeeld te voorzien in een interne strijkdienst en boodschappendienst. Annick neemt aan de wedstrijd deel om de sector in de kijker te zetten.
* Nathalie Sintobin van Frucon² uit Ardooie: Nathalie Sintobin (42) komt uit een gezin van marktkramers van groenten en fruit. Van kleinsaf ging ze haar ouders helpen op de markt en leerde zo de knepen van het vak. Ze begon eerst een kleinschalige winkel in Roeselare met fruit en delicatessen. Toen haar broer na een verblijf in de VS opnieuw naar België kwam, besloten ze samen een zaak uit te bouwen: Frucon². Frucon² biedt alle diensten aan die bij de online verkoop van een product van merken en producenten komen kijken. Nathalie en haar broer ontwerpen en beheren de e-commerce webshop van hun klanten en verzorgen de internationale distributie van de bestellingen. Op 13 jaar tijd hebben ze 35 online winkels geopend, zowel voor klanten als voor eigen rekening . Frucon² heeft 32 werknemers in dienst verspreid over België en de Verenigde Staten.
De organisatie van de Womed Award kadert in Ondernemer in Zich(t) en krijgt steun van het Agentschap Innoveren en Ondernemen. Dit in samenwerking met KBC, Zenito, ADMB, Ter Helme en Vlerick Business School. Naast de prijs voor dé onderneemster van het jaar wordt er ook een prijs voor de Belofte en de Womed Award Zuid uitgereikt. De Zuid-award is een samenwerking met Trias en gaat naar een ondernemende vrouw uit een armer, zuidelijk land.
De vzw Markant is een netwerk van zo’n 25.000 actieve en ondernemende vrouwen, biedt inspirerende activiteiten aan via een professioneel netwerk Artemis en een socio-cultureel netwerk Markant. Markant geeft vrouwen een andere dimensie aan hun vrije tijd onder de noemer ‘ontdek, beleef en geniet’. Artemis focust op ‘deel, leer en inspireer’ en is er voor onderneemsters, kader-of directieleden en vrije beroepers.
Markant vzw is de centrale partner van de Vlaamse overheid voor het stimuleren en ondersteunen van vrouwelijk ondernemerschap. Samen met UNIZO, Unie van Zelfstandige Ondernemers, maakt Markant vzw “vrouwelijke ondernemers sterker.”